A kevesebbnél is kevesebb saját tőkével és alacsony havi törlesztő részletekkel meghirdetett, divatosnak számító autó sokak számára tűnhet vonzó ajánlatnak. Persze azért nem árt tisztában lenni azzal is, mi van a törlesztő részleten felül. És hogy mi található valójában mögötte.
Az alacsony törlesztő részlet csapdájába könnyű belesétálni. Ilyenkor általában a vevőként rövidtávon gondolkodunk, és annyi jár csupán a fejünkben: havi kevés pénzért lehet egy jó kis kocsim. Arra viszont csak később gondolunk, hogy ez a jó kis kocsi bőven többe kerül majd, mint havi 30-40-50 ezer. Egy autó költsége ugyanis messze nem csak a havi részlet….
Nézzük, mivel is kell még számolnunk:
Biztosítások
Casco
Ezt mindig az autótulajdonos dönti el, hogy szeretné-e megkötni vagy sem. Ha a casco-szerződés mellett döntünk, akkor havi díja függ magától a gépkocsitól, a tulajdonos (vagy lízingbevevő) korától, lakhelyétől, a választott önrész nagyságától, korábbi, figyelembe vehető cascós kármentességtől és még sok egyéb dologtól, de ez általában 10-20 000 Ft körül mozog. Ha nem kötünk cascót, akkor is fizetnünk kell, igaz kevesebbet: egyszeri kockázati kamatfelárat, illetve, ha bármi baj történik az autóval (pl. lopás, totálkár, töréskár), az kizárólag a saját zsebünkre megy.
Kötelező
Összege autótípustól függ, de nagyon nem lehet több 20 000 forintnál.
Súlyadó
Igaz évente csak egyszer kell fizetni, ennek ellenére egész jelentős összeg is lehet belőle: az összeg ugyanis az autónk fajtájától függ. A ma már gépjárműadónak nevezett adót a gépjármű tulajdonosának, illetve üzembentartójának kell megfizetnie függetlenül attól, hogy cégről, vagy magánszemélyről van szó. A súlyadót az önkormányzatok vetik ki és szedik be a tulajdonos, vagy üzembentartó lakóhelye szerinti illetékességgel. A súlyadó 2014 során csak annak nem kötelezően megfizetendő, akinek lassú járműve, munkagépe, segédmotorja, vagy DT, CD, CK és Z rendszámú gépjárműve van.
Fizetendő összegek:
A gyártási évben és azután következő 3 évben: 345 Ft/kilowatt
A gyártás évét követő 4-7. naptári évben: 300 Ft/kilowatt
A gyártás évét követő 8-11. naptári évben: 230 Ft/kilowatt
A gyártás évét követő 12-15. naptári évben: 185 Ft/kilowatt
Minden 16 év feletti gépjármű után pedig140 Ft/kilowatt
Szervizdíjak
Sokféle létezik, ezért ez az összeg havonta változik, de ami, biztos: sosem alacsony.
– Rendszeres szerviz: az elhasználódott és elkopott alkatrészek, illetve a téli és nyári gumi, valamint az olaj és az ablakmosó-folyadék cseréje.
– Eseti szerviz: ha bármi meghibásodás történik az autóban.
Üzemanyag
Évente átlagban 10-15 000 kilométert vezetünk, 1000 km-re legalább benzin 25 000 Ft körül van.
Egyéb kiadások
Pl. autópálya-díj, parkolási díj.
Összességében tehát elmondható: mielőtt autóvásárlásba kezdünk, nagyon fontos, hogy mérlegeljünk. Gondoljuk át, mi az, amit be tudunk vállalni, rendelkezünk-e annyi tartalékkal, hogy az autótartás egyéb, a havi törlesztésnek akár a dupláját is meghaladó költségeit tudjuk-e majd fizetni. Ha a válasz igen, csak akkor vágjunk bele az autóvásárlásba.