James Cameron Avatar című kasszasikere – és az abban elképzelt természettel való harmóniában élés (a Navvi’k esetében) – inspirálta a Mercedes dizájnfőnökét, Gorden Wagenert amikor nekikezdett az Vision AVTR-tanulmány tervezésének.
Az elkészült prototípus ugyan elsőre csak egy víziónak tűnhet, azonban a pár hónapja a Las Vegas-i CES-en bemutatott autóról kiderült, hogy több annál, mivel meglepően funkcionális és működőképes már a ma elérhető technológiáknak hála.
A teljesen üvegből készült sirályszárnyas ajtók a szitakötők szárnyaira emlékeztetnek, ugyanakkor visszamutatnak az SL-Mercedesek jellegzetes műszaki megoldásáig. A tanulmány egyik jellegzetessége a ragyogó, kék fénnyel világító, pulzáló, az autó különféle státuszaihoz (parkoló, várakozó, menet közbeni) alkalmazkodó fényforrások használata, a léggömbszerű kerekek imitált küllői menet közben úgymond rugóznak, ahogyan a hátsó részen találhat, pikkelyszerűen elrendezett burkolati elemek fényforrásai is. Wagener szerinte ezzel is sokkal inkább egy élő szervezetre, mintsem egy rideg gépre hasonlít az AVTR.
A színt, annak pulzálását, fényerejét a környezettel való kommunikációhoz használja az autó és amilyen légy, finom a forma kívülről, ugyanolyan odabent is. Itt nem találunk sem kezelőszerveket, sem kijelzőket. A négy, kényelmesen formázott ülést pár fénylő konzol veszi körül és csupán a középkonzol adott pontján való érintéskor emelkedik ki egy szilikonból készült emelvény, mellyel úgymond csatlakozik egymáshoz ember és gép.
A gép pulzálva feléled (a sofőr szívverését véve alapul), a sofőr pedig gesztusvezérléssel választhat az egyes menüpontok közül, melyek egyenesen a karjára-kézfejére vetítve jelennek meg és ujjával rányomva választhat közülük. Érdekes módon Wegener és csapata feltételezi, hogy még a jövőben is szükség lesz az emberhez a vezetéshez, ezért az elindulás funkciót kiválasztva a csak medusa névre keresztelt szilikonkar egyfajta joystick-ként funkcionál majd, mellyel a sofőr irányíthatja az autót.
Négy villanymotor mozgatja a tanulmányt, 476 lóerőnyi összteljesítménnyel, ám a teljesen karbonsemleges módon előállított, fém- és ritkaföldfémek nélkül épült bioakkumulátorok még – természetesen – a jövő megoldásra váró feladatai között vannak. Ezek híján klasszikus, lítium-ion akkumulátorokat találunk a fedélzeten.
Kanyarodni azonban kicsit trükkös vele, de lehet, mivel az AVTR egy egymillió eurós, működőképes autó.