Egy időben úgy tűnt, hogy a digitalizáció korszaka örökre száműzi a fizikai gombokat az autózásból. Most viszont úgy tűnik, hogy szépen lassan visszatérnek a gyártók a régi jó megoldásra. Miért? Ezt Rachel Plotnick, az Indiana University Bloomington docense egy tanulmányban írta le.
Amilyen gyorsan fejlődik manapság a technológiák világa, olyan gyorsan változik az autóipar is. Elég megfigyelni, hogy a digitalizáció előrehaladtával pillanatok alatt elkezdtek kikopni a fizikai gombok is a járgányokból. Na de vajon minden folyamat egyértelműen jó irányba halad? Ez ebben a témában egyre kérdésesebb, hiszen sok gyártó elkezdte visszahozni a már említett gombokat az újabb modelljeibe.
Rachel Plotnick, az Indiana University Bloomington docense már évek óta tanulmányozza a gombok pszichológiáját és kulturális történelmét, valamint azok tartós szerepét a technológiában. Odáig jutott, hogy ma már segít a cégeknek finomítani az interfészeiket, egyensúlyt teremtve a digitális és a tapintható élmény között.
A Spectrum című magazinnak adott interjújában Plotnicket arról kérdezték, mi áll a „fogyasztói eszközök újragombozásának” hátterében, amely egyre inkább megjelenik az autók belső terében. Az szakértő válasza: „Talán a képernyőfáradtság. Minden napot és éjszakát ezekkel az eszközökkel töltünk, folyamatosan görgetve vagy lapozgatva oldalak és videók között, és ez bizony egyhangú, fárasztó tud lenni. A gomb talán egy módja annak, hogy valamelyest eltávolítsuk a technológiát mindennapi életünkből. Ez nem azt jelenti, hogy a gombok ne működnének jól a képernyőkkel, hiszen gyakran partnerként egészítik ki azokat. De a képernyők elvonják a figyelmet, és el kell ismerni, hogy nem mindig a képernyő az ideális módja annak, hogy kapcsolatba lépjünk valamivel.”
Az autók esetében ez a tény még komolyabb jelentőséggel bír. Plotnick kiemeli, hogy az érintőképernyők bizonyos környezetekben veszélyesek lehetnek, mivel vizuális figyelmet igényelnek a működtetésükhöz, amit a vezetők nem mindig engedhetnek meg maguknak. Ezzel szemben a fizikai kezelőszervek a „választási lehetőségek egyszerűségét” kínálják, és lehetővé teszik az intuitív működtetést anélkül, hogy elvonják a figyelmet az útról.
Éppen ezért sok autógyártó kezd felismerni az érintőképernyők korlátait, illetve a költségcsökkentés miatt eltüntetett fizikai kezelőszervek hátrányait a növekvő fogyasztói visszajelzések hatására. A fizikai gombok, kapcsolók és forgató gombok az alapvető funkciók esetében, mint például a klímavezérlés és a hangerőállítás, fokozatosan vissza fognak térni az elemző szerint.
Azonban az érintőképernyők természetesen nem tűnnek majd el teljesen a tanulmány szerint. Plotnick azt állítja, hogy a fizikai gombok és az érintőképernyők nem összeegyeztethetetlenek, hanem inkább kiegészítik egymást: „Az emberek igénylik a fizikai gombokat, mert nem mindig kell rájuk nézni. Kitapinthatod őket, amikor nem akarsz közvetlenül figyelni rájuk, illetve szélesebb körű visszajelzést adnak.” Ez a tapintható visszajelzés különösen fontos a vezetési környezetben, ahol az ösztönös interakciók biztonságosabbak, gyorsabbak és hatékonyabbak.
A megoldás tehát a megfelelő egyensúly kialakítása és a szélsőségek elkerülése, amit nem csak a gyártók kezdenek felismerni, hanem a felhasználók is egyre inkább ebbe az irányba mozdulnak el. Talán szépen lassan lecseng az elmúlt időszak érintőképernyő-mániája és ismét előtérbe kerül a használhatóság és a biztonság az autós kezelőszervek világában is.