BMW: a villanyautózás önmagában zsákutca

A BMW évekig kritikákat kapott amiatt, hogy túl lassan reagált az elektromos autózásra, és az iparág többi szereplőjétől eltérően sosem vállalt konkrét határidőt arra, hogy mikortól gyártana kizárólag elektromos járműveket. Most, hogy több nagy gyártó is visszakozik az elektromos átállással kapcsolatos korábbi ígéreteiből, úgy tűnik, a BMW óvatosabb stratégiája kifizetődőnek bizonyulhat.

A müncheni gyártó mindig is abban hitt, hogy a különböző hajtástechnológiák párhuzamosan való fejlesztése a kulcs. Ezt erősítette meg újra Oliver Zipse vezérigazgató a vállalat éves közgyűlésén, ahol kijelentette: a BMW továbbra is kínálni fog belső égésű motorral szerelt modelleket, illetve hibrid és hidrogénmeghajtású autókat is – az új elektromos típusok mellett.

„Komolyan vesszük a politikai célokat, de nem hiszünk az olyan egyoldalú technológiai szabályozásban, amely mesterségesen korlátozza a kínálatot” – mondta Zipse. Hozzátette: a körforgásos gazdaság elvei is csak átfogó megközelítéssel ösztönözhetők. „Az e-mobilitás önmagában zsákutcához vezet, ezt ma már világosan látjuk. Még Európán belül is túlságosan nagyok a különbségek.”

Zipse példaként Belgiumot és Olaszországot említette. Előbbi országban az állami támogatások miatt az elektromos és hibrid modellek tavaly már a piac több mint 60%-át tették ki. Ezzel szemben Olaszországban az arány csupán 4% volt. „A legfontosabb kérdés az, hogyan lehet valóban csökkenteni a CO2-kibocsátást – ehhez pedig nem fekete-fehér gondolkodásra van szükség.”

A vezérigazgató hangsúlyozta: miközben más gyártók stratégiát váltanak, a BMW továbbra is következetesen halad a saját útján. Szerinte még a döntéshozók is kezdik felismerni ennek előnyeit: a német kormány és az Európai Bizottság is egyre nyitottabb a technológia-semleges megközelítésre, amely nem zárja ki sem a hidrogént, sem a belső égésű motorokat.

A BMW elektromos és részben elektromos autóinak iránti kereslet egyre nő. Az idei év első negyedévében az eladásaik több mint 25%-át tették ki az elektrifikált modellek, és ezen belül majdnem minden ötödik autó tisztán elektromos volt.

A vállalat tervei között szerepel az első szériagyártású hidrogénmeghajtású autó bevezetése is, amely 2028-ban érkezhet – Toyota együttműködéssel. A BMW tehát továbbra sem gondolkodik kizárólag villanymotorban, hanem több lábon állva próbál megfelelni a globális, sokszor egymásnak ellentmondó piaci és szabályozói elvárásoknak.