hirdetés

Ön dönt!

autostart1Bármilyen meglepően is hangzik, a számtalan tipp és trükk, javaslat és oktatás ellenére az autóvásárlási döntések jelentős része még mindig sokkal inkább érzelmi, mint racionális alapon születik.

Persze a legtöbb autóvásárló észérvek sorát tudja felhozni, amelyek a döntést hivatottak alátámasztani, ám pszichológiai vizsgálatok azt igazolják, hogy ezen érvelések jelentő része úgynevezett posztracionalizálás, vagyis a korábbi érzelmi alapú döntés utólagos érvekkel történő igazolása. Piaci elemzők szerint főként ezzel magyarázható, hogy az autósok kb. 10-15 százaléka legalább egy kategóriával nagyobb vagy drágább járművet birtokol, mint amire szüksége van, vagy amit megengedhetne magának.

Amikor az emberek autót vásárolnak, az érzelmi komponensek mellett persze bizonyos racionális tényezőket is figyelembe vesznek. Mindenképpen fontos tényezőnek számít a járművek felszereltsége (légkondicionáló, autóhifi, GPS stb.). Egy pénzintézeti kutatás eredményei szerint a megkérdezett magánszemélyek a pénzügyi válság óta vásárolt gépjárművek felszereltségét jobbnak értékelték, bár itt mindenképpen figyelembe kell venni, hogy számos korábbi extra a technikai fejlődés révén az alapmodellek része lett. Szintén fontos tényező a járművek tartóssága, ugyanis a gépjárművek használati ciklusát illetően inkább a hosszabb használat irányába tolódik el a hangsúly. A vizsgálatban részt vett magánszemélyek esetében 39% a hosszabb használati ciklust megnevezők aránya.

Összességét tekintve elmondható, hogy az emberek autóvásárlása során az érzelmi hatás dominál, ami mindenképpen jó hír a tudatosan építkező és a maguk támasztotta elvárásoknak megfeleli tudó márkák számára. Elsősorban a gazdasági helyzetnek tudható be ugyanakkor, hogy az autót keresők számára egyre fontosabbá válik a hosszú távú lehetőleg problémamentes működtetés igénye.