hirdetés

Itt vannak az első önjáró autók!

Mérföldkőhöz érkezett az autóipar: Kalifornia állam az első, amely hivatalosan is engedélyezte, hogy az első, teljesen sofőr nélkül közlekedő autók részt vehessenek a közúti forgalomban.

Bár nem úgy tűnik, hiszen eddig is olvashattunk arról, hogy tesztelnek forgalomban ilyen autonóm gépjárműveket a valóság azonban az, hogy azokban mindig volt egy sofőr, aki vészhelyzet esetén átvehette az irányítást. A teljesen önálló autókat eddig csak meghatározott, körülhatárolt területen tesztelhették a fejlesztők, a Google tulajdonát képező Waymo által a Chrysler Pacifica alapjain fejlesztett egyterű azonban az első olyan autonóm autó, amely megkapta az engedélyt, hogy teljes mértékben kezelőszemélyzet nélkül vehessen részt a forgalomban és utasokat is szállítson. (Arizona állam – ahol a Waymo tesztjei korábban zajlottak – már adott ilyen engedélyt, de megkövetelte az emberi jelenlétet.)

waymocastle

A cég 40 autója kapta meg arra az engedélyt Kaliforniában, hogy 65 mérföld/órás (kb. 100 km/h) sebességgel használja az állam úthálózatát. A híresztelésekkel ellentétben azonban egyelőre csak a cég alkalmazottai illetve a szolgáltatásra bejelentkezett ún. early driver-ek vehetik igénybe, egyelőre teljesen ingyenesen.

940x940

Az első terület egyelőre a cég Mountain Hills-nél található központjára és a környező kerületekre korlátozódik (Sunnyvale, Los Altos, Los Altos Hills, Palo Alto), ezt terjesztik ki a későbbiekben az egész San Francisco-i öböl környékére. Eleinte azért lesz egy alkalmazott a fedélzeten, de nem a sofőrülésben, de a terv az, hogy az első teszt-időszak végére már abszolút felügyelő-személyzet nélkül közlekedjenek az autók.

A Kaliforniai Közlekedési Hatóságot sok bírálat érte, a Fogyasztóvédelmi Hivatal igazgatója és jogászai aggályaikat fejezték ki a döntést követően. „ A közlekedési hatóság egyszerűen mindent elhisz a Waymo-nak, különösebb ellenőrzés nélkül kockáztat emberéleteket” – fogalmazott élesen John Simpson igazgató. Nyilván előkerült a nemrégiben az Uber-autóval történt halálos kimenetelű baleset esete is, melynek során a felügyelettel megbízott sofőr videót nézett a telefonján, így nem vehette észre a vészhelyzetet (bár a tények tükrében jó eséllyel akkor sem kerülhette volna el a balesetet).

howitworks

A Waymo részéről azonban igyekeznek megnyugtatni mindenkit: a hivatal minden előírásának eleget tesznek, évek óta több, mint 100-as flottával tesztelik a technológiát Kaliforniában is és az állam által februárban megfogalmazott követelmények alapján már áprilisban kérték az engedélyt erre.

Az előírások megkövetelik – többek között – az ötmillió dollárig terjedő felelősség-biztosítást, az autó üzemeltetésével felmerülő nehézségek, káresemények teljes felelősség-átvállalását, műszaki oldalról pedig az operátorok által a fedélzeten utazókkal való kapcsolatfelvétel lehetőségét, ahogy a hivatalos szervekkel való kommunikáció lehetőségét is (ha pl. balesetbe keveredik egy ilyen autó vagy szabályt sért egy hirtelen manőver miatt, akkor az intézkedő rendőrnek az operátorral kell beszélnie).

Waymo-Police-7jpg

 

Az early driverek számára egy gyorstalpaló képzést is tartanak, maga a program egyelőre csak Arizonában elérhető, Kalifornia területén a cég alkalmazottai használhatják egyelőre csak a robotautókat, ez mintegy 400 háztartást jelent. A Waymo pár éven belül szeretné elindítani az autonóm taxizást.

A kérdés csupán az, vajon kibírják-e különösebb esemény nélkül a mindennapok forgalmát a szenzortornyokkal borított autók.