A koronavírus-válság növeli az elektromos autók piaci részesedését Európában. Ennek fő oka a belsőégésű motorokkal szerelt autók eladásainak drasztikus visszaesése.
A Handelsblatt német gazdasági lap cikke szerint az európai autógyártók jó úton haladnak az EU szigorúbb CO2-követelményeinek teljesítésében. Az év első felében a tíz nagy európai piacon csaknem 26 százalékkal nőtt az újonnan nyilvántartásba vett elektromos autók száma az előző év azonos időszakához képest, állítja a PwC tanácsadócéghez tartozó Strategy & Consulting tanulmánya.
„Ha az elektromos járművek értékesítési sikere folytatódik, akkor az európai autógyártók valószínűleg még idén elérik az EU által megszabott új CO2-határértékeket” – nyilatkozta Felix Kuhnert, a PwC autóipari szakértője.
A gépjárműgyártók évekig milliárdokat fektettek be az új technológiába az elektromos mobilitás és a CO2-kibocsátás csökkentése érdekében azért, hogy elkerüljék az EU Bizottságától az ez évtől kezdődő szankciókat. A 2020-ra vonatkozó átmeneti szabályozásokon kívül a gyártók újonnan eladott autói számára kilométrenként csak 95 gramm szén-dioxid kibocsájtása megengedett. A német autógyártók, a Volkswagen, a Daimler és a BMW még mindig messze voltak ettől, jóval 120 gramm feletti értékekkel.
A célok elérésének kulcsfontosságú tényezője a tisztább meghajtású motorok és a belső égésű motorok aránya. Az elektromos járművek piaci részesedésének 18,9 százalékkal való növekedése fő – a PwC szerint – elsősorban a hagyományos, belsőégésű motorok meredek visszaeséséből fakad a koronavírus által előidézett válságban. Az autógyártók heteken keresztül jóformán nem tudtak autókat eladni a lezárások és korlátozások miatt.
Különösen az ellentmondásos – plug-in hibrid autók – számainak növekedése hozta el az elektromos autók térnyerését. A PwC szerint az öt legnagyobb európai piacon az eladások több mint megkétszereződtek, körülbelül 50 000 darabra. A német első osztályú gyártók, a Mercedes, a BMW és az Audi szintén erősen támaszkodnak az újratölthető vegyes hajtásláncokra.
A tisztán elektromos meghajtású autók száma is növekedik, egyedül Németországban 26 százalékkal ugrott meg a második negyedévben. A szakértők szerint a február óta – a koronavírus-válság következtében – ismét megnövelt prémiumok még hosszabb ideig adhatnak lendületet az elektromos autók piacának.
„Jelenleg az erős fogyasztói kereslet sajnos továbbra is korlátozott ellátási vagy hosszú szállítási határidőkkel találja szemben magát, ezért a kormányzat támogatási intézkedéseinek hatása Németországban csak az elkövetkező évben lesz szembetűnőbb” – nyilatkozta Kuhnert.
„Véleményünk szerint a 2020 fordulópont lehet az elektromobilitás terén Európában, mivel az európai kormányok most támogatási intézkedésekkel, például adókedvezményekkel és beszerzési díjakkal stimulálják a piacot” – mondta Christoph Stürmer a PwC elemzője.