Az eddigi állításokkal szemben az Európában forgalmazott Volkswagen-modellek is érintettek a szoftvermanipulációs ügyben. Sőt: a BMW esetében is kérdőjelek merültek fel. Az első napokban nyilvánosságra került félmillióval ellentétben ma már 11 millióra teszik a manipulált motorvezérléssel szerelt autók számát. Esnek az autógyártók részvényei a világ tőzsdéin. Íme a Volkswagen-botrány mai fejleményei!
A német közlekedési miniszter bejelentése szerint európai Volkswagen-modellekben is megtalálható az Egyesült Államokban megbukott „védelmi szoftver” a motorvezérlésben. Ez az a bizonyos eszköz, amely érzékeli, ha éppen tesztelik a motor környezetvédelmi adatait, és a vizsgálat idejére manipulálja a vezérlést. Alexander Dorbint közölte: olyan információkat kapott, amelyek megerősítik, hogy nem csak az amerikai exportmodellekben, hanem számos európaiban is megtalálható ez csalásra alkalmas kütyü. (Ugyanakkor egyes hírek szerint ezek nem aktívak Európában – de önmagában az is törvénysértésnek minősülhet, hogy bekerültek az autókba ilyen rendszerek.)
A csalásban érintett Volkswagen-modellek számát (beleértve a csoport többi márkájának típusait is) ma már világszerte összesen 11 millióra becsülik – vagyis az Egyesült Államokban forgalomba hozott és visszahívás alatt álló 486 ezer EA189-es motorral szereltnél jóval több autó esetében manipulálták a tesztek adatait. Ráadásul már nem csak az előbb említett kétliteres dízelmotorról, hanem legalább az egyik 1,6-os változatról is szólnak a hírek.
A Volkswagen mindeddig nem közölte hivatalosan, mely márkák mely típusai lehetnek még érintettek – az viszont érdekes, hogy az egyik közleményben leszögezték, hogy a Bentley modelljei biztosan nem. Ebből sokan arra következtetnek, hogy talán az összes többi márka esetében is fény derülhet még „rendellenességekre”. Tegnap kiderült: hozzávetőleg félmillió Seatban is fellelhető a védelmi kütyü.
Ugyanakkor immár magyarázkodásra kényszerült a BMW is. Az európai International Council on Clean Transport (ICCT) vizsgálata kimutatta: az X3-as egyik változata is tizenegyszer annyi káros anyagot pöfög ki a levegőbe a gyakorlati mérések szerint, mint amennyit papíron kibocsát. Az ugyanakkor még tisztázatlan, hogy a bajor gyártó esetében milyen technikai megoldás áll a háttérben – adta hírül a német Auto Bild. Ugyanakkor a BMW hivatalos közleményben cáfolta, hogy manipulálták volna a tesztadatokat. Hasonló közleményben jelentette be a Daimler is, hogy a maga részéről biztosan nem sértett meg semmilyen törvényi előírást. Ennek ellenére a legtöbb autógyártó részvényei zuhanni kezdtek a világ tőzsdéin: ma délután a BMW majdnem 10 százalékos mínuszban volt, míg a Peugeot és a Citroen márkákat tömörítő PSA papírjai 6,6, a Renault és a Daimler pedig egyaránt 4-4 százalékos veszteségbe került.