Alaposan elrugaszkodott a B-szegmensben elfogadott dizájn-normáktól a Citroen az új C3-as tervezésekor. A végeredmény egy feltűnő és alighanem mindenki számára kívánatos modell lett.
Néhány hete adtunk hírt arról, hogy a Citroen vezetője egy interjúban meglebegtette, hogy egészen új filozófiát fog képviselni az új C3-as. Sőt, még arra is utalt, hogy a típus a C4 Cactus formanyelvét viszi majd tovább. De még ennek ellenére is meghökkent újságírók hada állta körül a ma leleplezett új C3-ast, amely pont olyan, egy picit kicsinyített Cactus. És pont annyira ki is tűnik a B-szegmensben általánosan követett formavilágból, mint egy kaktusz a páfrányok közül. Crossoveresen magas felépítésével, nagy műanyag karosszériabetéteivel és kerékjárati íveivel, emelt orrával a C3-as igazi dizájn-különlegesség. Ha valakinek volt még kétsége afelől, hogy vajon visszatért-e a márkát a hőskorban jellemző, de a nyolcvanas-kilencvenes években elpárolgott merész kezdeményezőkészség, az most már biztosan végképp megkapta a választ. Az új C3-as ugyanis egészen biztosan nagy dobás, és bár ilyen radikális változtatás mindig kockázatokkal jár, ezúttal aligha sül el rosszul a bevállalós megközelítés. „Elegünk van abból, hogy a vásárlói felmérésekben mindig a harmadik-negyedik helyen végzünk. Olyan autókat fogunk gyártani, amelyek a legkívánatosabbak mindenkinek” – fogalmazott nemrégiben egy interjúban Linda Jackson, a Citroen vezetője. Nos, állta a szavát.
Az új C3-as 3,99 méteres hosszával 5 centiméterrel nőtte túl elődjét, és ezzel éppen befér még a B-szegmens felső osztályába. Kissé meglepő módon a magas építésű autó 40 milliméterrel alacsonyabb, mint elődje volt, és 2 centiméterrel szélesebb is. (De lehet, hogy csak az oldalára aggatott műanyag betétek miatt…) A leglényegesebb azonban a tengelytáv 7 centiméteres nyújtása. Ennek köszönhetően érezhetően nőtt a hátul utazók lábtere. Így talán már azt sem túlzás állítani, hogy elődjével ellentétben nem csak magányos hölgyek városi közlekedőeszköze, hanem kiscsaládosok első számú járműve is lehet az autó. A 300 literes csomagtartó nem emeli ugyan a kategória éllovasai közé az új C3-ast, de a cég tervezői alighanem tisztában voltak vele, hogy erre úgyis minden vevő úgy reagál majd, hogy „ha több hely kell, majd ledöntjük az ülést” – vagyis egy szerényebb paraméter még akkor sem fogja elvenni a vásárlók kedvét, ha az egyébként fontos (lenne), hiszen a forma eladja magát. Inkább azzal fogják elfoglalni magukat a szalonokban az érdeklődők, hogy személyre szabják járművüket. E téren ugyanis a Citroen szinte végtelen lehetőséget biztosít, hiszen nem csak többféle tetőszín közül lehet választani, hanem a már sokat emlegetett műanyag ajtóburkolat mintáinak színes betétei és még egy sor más apróság is. (Amúgy meglehetősen ironikus, hogy a ’80-as évek végére pont azok a kopogós műanyagok tették csúszdára a márkát, amelyek most talán egy még komolyabb felszálló áramlatra segíthetik felületetni azt.)
A beltér kialakításán érezhető, hogy mindent elkövettek a minőségérzet erősítéséért a franciák. Ez nem csak az anyaghasználaton érhető tetten, hanem az összeszerelési minőségen és az okosan átgondolt formavilágon is, amelyben itt-ott visszaköszönnek az autó külső formajelei is. (A szellőztető nyílások kialakítása például ugyanolyan kerekített sarkú téglalapok lettek, mint amilyen a fényszórók formája. Az egész műszerfal felső részét mintegy keretbe foglaló díszcsík pedig szintén visszaköszön a karosszérián.) A középkonzol dísze a héthüvelykes érintőképernyő, amelyről mindent vezérelhetünk. De a beltér nem csak szép, hanem nagyon kényelmes is – erre különösen odafigyeltek a tervezők, hiszen a cél lebegett előttük, hogy a kategória legkomfortosabb utasterét alkossák meg. Ezért az ergonómia végre érdemi fontosságú szempont volt a francia márkánál – ezt tükrözik a magasabb támlájú, jól párnázott ülések. A méretes panorámatető nem csak látványos, hanem a térérzetet is növeli. Persze, kütyük terén is odatette magát a gyártó, hiszen a formavilág mellett ez a második legfontosabb szempont a vásárlói felmérések szerint. Ebben is hoztak újdonságot: az autóba épített HD kamera képeit azonnal megoszthatjuk a közösségi portálokon. Ráadásul még egyfajta „fekete dobozként” is funkcionál, hiszen baleset esetén a baleset előtti és után 30 másodperc anyagát megőrzi.
A motorválaszték három benzinesből (68, 82 és 110 lóerő) és két 75 illetve 100 lóerős dízelből áll, de azt máris bejelentették, hogy lesz majd egy izmos sportváltozata is az autónak, és a C3-as lesz a PSA-konszern elektromos programjának egyik első egysége is.