hirdetés

Mazda MX-5 használt teszt

Véletlenek nincsenek, a sikerhez olyasmit kell nyújtani, amit mások nem tudnak. A Mazda MX-5 sikerének titka, hogy kivételes élményt nyújt, mégis könnyen fenntartható. Ráadásul megbízhatóságára sem lehet panasz.

Minden idők legnépszerűbb kis sportkocsijából húsz év alatt több mint 850 ezer darab talált gazdára világszerte, és a jelenleg harmadik generációjánál tartó Mazda MX-5 korábbi szériái még ma is kívánatos darabok. Használtan az első, 1990-es példányok már 800 ezer forintért is beszerezhetők, de a legújabb, 2005 utáni autókért akár hatmillió forintot is elkérnek. Ár-érték arányát tekintve mi az 1998-tól 2005-ig gyártott második generációt, abból is a 2001-es modellfrissítés utáni darabokat tartjuk a legjobbnak.

Annak ellenére, hogy ritkán hallani rájuk panaszt, pár dolgot feltétlenül érdemes megnézni a vásárlás előtt. Sportos jellegéből adódóan a legtöbben sportosan is járnak vele, ezért az első felső lengőkarokat 120 és 150 ezer kilométer között szinte biztosan cserélni kell. Mivel ez csak a gömbfejekkel együtt lehetséges, márkaszervizben a két oldal javítására 140 ezer forint is könnyedén elmehet. Hátul legfeljebb a szilentekkel lehet gond, amelyeket oldalanként 40 ezer forint körüli összegért cserélnek. A sportos vezetés ritkán ugyan, de a szinkrongyűrűket is kikezdheti, ezeket a vásárláskor egy pörgős menetpróbával és gyors váltásokkal lehet ellenőrizni. A motor szerencsére elnyűhetetlen. A 1,6 literes blokkot eredetileg a Mazda 323 GTR-hez tervezték, tehát igencsak tartós. Az utólag turbóval vagy kompresszorral felszerelt autók persze hamar kilehelhetik lelküket. A 2001 után készült sorozatnál a gyújtótrafó mehet tönkre, cseréje nagyjából 70 ezer forintba kerül. Az 1995 előtti darabokon a tömítőgyűrű öregedése miatt számítani lehet némi olaj szivárgására a szelepfedélnél. Szerencsére cseréje sem ennek, sem a gyújtás-jeladó O gyűrűjének nem drága.

Roadsterről lévén szó, pár szót szenteljünk a tetőnek is. A könnyen nyitható-csukható, jól záró ponyvatetők remekül szigetelnek. Ráadásul télre keménytetőt is lehet az MX-5-höz vásárolni. Az időjárás miatt tehát nem kell aggódni. Mindezek ellenére tetőügyben kikértük a Magyar Mazda MX-5 Klub véleményét is, hiszen ők igazán tudják, mire kell figyelni. Gácsi Gergely alapító szerint az elöregedett ponyvát érdemes mihamarabb kicserélni, mielőtt elkezdene beázni az autó. Az otthon is egyszerűen felszerelhető új „esőköpeny” ára 70 és 270 ezer forint között van, attól függően, hogy honnan sikerül beszerezni. Az első szériánál a legtöbb gond a hátsó PVC ablakkal van, amely idővel bemattul. A későbbi modelleken már fűthető plexi ablak van, így azokkal nincs ilyen gond. A korosodó tetővászon először az ajtók mögötti 5-10 centiméteres szakaszon szokott berepedezni, kiszakadni. A tömítéseknek nincs kimondott gyenge pontja, de persze bárhol megsérülhetnek az évek alatt, így ezeket is érdemes alaposan szemügyre venni.

Összességében elmondható, hogy a Mazda MX-5 olyan élményautó, amely a hétköznapokban is remekül helytáll. Szervizbe ritkán kell vinni, ráadásul a márkaklubtól azt is megtudtuk, hogy az interneten rendelhető gyári alkatrészeknek hála, fenntartása is olcsó.

Előnyei: Az autózás tiszta örömét nyújtja; megbízható, a mindennapokban is használható konstrukció
Hátrányai: Az olcsó karbantartás némi utánajárást igényel (internetes alkatrészszerzés); mivel roadster, csak kétüléses, és csomagtere is kicsi

Jellemző hibák
–      első felső lengőkar kopása (120-150 000 km)
–      gyújtótrafó hibája (2001 utániak)
–      hátsó szilentek kopása
–      szivárgás a szelepfedél-tömítésnél
–      az első sorozat hátsó PVC ablaka idővel bemattul