Mint az köztudott, szeptember óta az EU-ban csak az új – WLTP norma szerinti – fogyasztásmérési bizonyítvánnyal ellátott autókat szabad eladni. Ezzel bajban is voltak a gyártók (bár már több, mint két éve tudni lehetett, hogy be fogják vezetni), hiszen minden típuscsalád minden modelljét és kivitelét tesztelniük kell.
Emiatt aztán hatalmas, már legyártott, készletek halmozódtak fel a gyártóknál, egyszerűen a kijelölt szervek ill. vizsgabázisok képtelenek voltak megbirkózni a hatalmas mennyiséggel (gondoljunk csak bele, hogy ugyanazon típus, ugyanolyan kivitele az eltérő extrák miatt már eleve más-más önsúllyal rendelkezik, ami aztán természetesen a fogyasztást is befolyásolja, ezért a legkönnyebb és legnehezebb kivitelt is tesztelni kell), így átmenetileg az eladások is visszaestek.
Az új norma (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) az elavult és sokak által joggal kritizált NEDC ciklust hivatott felváltani, melynek alapvető hibája volt, hogy az általa elért fogyasztási értékek köszönőviszonyban sem álltak a valós fogyasztással. Az új norma négy különböző vezetési ciklust tartalmaz és a valós körülményeket veszi figyelembe.
Mára már nagyjából minden gyártó elvégezte a feladatot és WLTP szabvány alapján adja meg a fogyasztási adatokat, viszont nem egy típus esett áldozatául ennek a mérési metódusnak, hiszen ami az NEDC-n csont nélkül átment, az a WLTP-n már nem biztos. Ilyenek lettek például azok a nagyteljesítményű, kiegészítő kis akkumulátorcsomaggal ellátott típusok, melyeknek nem volt más dolguk, minthogy megadják a luxus és az erőt érzetét azoknak is, akik netán olyan helyen élnek, ahová csak ULEV-besorolású (Ultra Low Emission Vehicle) azaz Különlegesen Alacsony Kibocsátású Jármű léphet be illetve szeretnék élvezni az ilyen besorolás egyéb előnyeit.
Természetesen már a megjelenésük pillanatában is világos volt, hogy ezen modellek valós körülmények között nem tudják teljesíteni a gyártó által megadott elektromos hatótávjukat (csak az NEDC ciklus szerint, amely már idejétmúlt), de mivel a régi ciklus szerint a károsanyag-kibocsátásuk 50g/km szén-dioxid alatt maradt, ezért minden előjogot megkaphattak, amely az ULEV-besorolással jár. Ezt leginkább úgy tudták elérni, hogy az NEDC ciklusban elektromos üzemben megtett pár tucat kilométer aránytalanul nagy súllyal esett latba.
De mivel a WLTP sokkal valósabb körülményeket, nagyobb terhelést szimulál, így ez már nem érvényes és a gyártók vagy kénytelenek kivezetni a piacról a modelljeiket (Porsche Panamera Hybrid vagy Cayenne Hybrid), vagy át kell dolgozniuk őket (Mercedes S illetve E-osztály) nagyobb kapacitású akkumulátorokkal, vagy várni az új modellgeneráció bevezetéséig (Passat GTE, amely júliustól lesz kapható). Egyedül a Mitsubishi Outlander PHEV (amely Európa egyik legkeresetteb ilyen modellje) esetében reagált idejében a gyártó, amit most ki is használhat, ha ügyes, hiszen CO2-kibocsátása továbbra is 45g/km.