Bár azt hihetnénk, hogy a koronavírus miatti gyárleállások behozhatatlan termelési hátrányt eredményeztek, a valóság azonban ennek pontosan az ellenkezője. A kereslet csökkenés miatt lesz egy nyári leállás is, legalábbis a magyar üzemek többségében már biztosan.
A koronavírus járvány miatt hetekre leállásra kényszerült a magyar autóipar, a termelés azóta azonban az összes hazai gyárban ismét megindult. Az öröm azonban koránt sem felhőtlen, hiszen megint leállás elé néznek a gyártók.
De hogyan lehetséges ez, amikor a több hetes termelés kiesés miatt a logika szabályai szerint most éjjel-nappal gyártani kéne a felhalmozódott megrendeléseket? A helyzet az, hogy nincs semmi felhalmozódva, maximum az eladhatatlan készletek érnek el erre a szintre, ha nem lesz megint egy kis szünet.
A járvány ugyanis nem csak a termelést döngölte földbe, hanem bizony a keresletet is, ami azóta is csak éledezik mély álmából. Ennek is köszönhető, hogy a legtöbb újraindult gyár csak csökkentett műszakokkal működött, de ez az óvatosság sem elég, ha azt akarják, hogy ne legyen túlzott készlet felhalmozás. Bizony, még így is többet gyártanak az üzemek, mint amit el lehet adni.
Pontosan ez az oka, hogy a Mercedes augusztus 17-23 között, a Suzuki pedig augusztus 10-től 21-ig szünetelteti a termelést, hogy a megrendelések egy kicsit utolérjék a gyártási kapacitást. Rossz hír ez a dolgozóknak, ugyanis a G7 portálnak nyilatkozott László Zoltán, a járműipari cégek helyzetére rálátó Vasas Szakszervezeti Szövetség elnöke, aki elmondta, hogy a tavaszi leálláskor a legtöbb dolgozó már elhasználta a szabadságát, így jó eséllyel fizetés nélkül, vagy csökkentett bérrel lesznek kénytelenek átvészelni az ismételt munkaszünetet.