Az Nvidia vezérigazgatója vázolta fel az elképzeléseit a jövő autóiparáról. Számítástechnika vagy autógyártás? Egyre komolyabb mértékben fonódik majd össze a két iparág.
Az autóipar változik, ráadásul egyre gyorsabban. A változás nem csak formai illetve a hajtáslánc kérdésében figyelhető meg, hanem bizony egyre inkább tolódnak el bizonyos munkafolyamatok az elhanyagolhatótól a legfontosabb irányba. Ott van például a számítástechnika kérdése. 10-20 évvel ezelőtt még alig észrevehető részét tette ki egy autónak a számítástechnika, ha pedig jelen volt, akkor egészen primitív formában. Ma viszont alapvetően más a helyzet, lényegében aki új autót vesz, az komplett számítógépes rendszerekkel fog közlekedni a jövőben.
Elég csak arra gondolni, hogy az Audi külön részleget tart fent arra, hogy az E-Tron GT hangját kellően karakteresre programozzák. Igen, egy elektromos autónál nincs lehetőség szelepekkel és kipufogó rezonálással játszani, ott bizony szoftveresen kell megalkotni a hangot. Infotainment rendszerek? Egy mai modern rendszer kenterbe veri azt a konfigurációt, mellyel évekkel ezelőtt a haverok előtt feszítettünk, na meg büszkélkedtünk azzal, hogy mi a legújabb számítógépes játékokat is képesek vagyunk 60 fps fölött futtatni!
Változik a világ, ezt el kell fogadni, és pontosan ezért van egyre nagyobb szerepe az olyan tapasztalt számítástechnikai vállalatoknak, mint például a hardvereivel nagy hírnevet szerzett Nvidia is. Jenson Huang, az Nvidia vezérigazgatója ezért is tekint kimondottan optimistán a jövőre, amit az Autonews Europe újságírójának adott interjújában nem is leplezett.
Az említett cég ráadásul nem csak a jövőben lesz a jelek szerint az autóipar egyik meghatározó alakja, hanem már jelenleg is számtalan gyártóval, például a Mercedessel, az Audival, a Volkswagennel és a Hyundai/Kia párossal is együttműködnek. Gondolom senkinek sem kell bemutatni az Audi ma már sokak által másolt és alkalmazott „Virtual Cockpit” rendszerét. Na, abban is Nvidia szoftverek és hardverek dolgoznak!
Ahogy haladunk az önvezető autók felé, úgy még inkább felértékelődik a programozók tudása. Jenson Huang nem rejtette véka alá, hogy ők is rengeteg lehetőséget látnak benne, de azért a jövőt tekintve egy picit máshogy látják a dolgokat, mint az elemzők és a dilettánsok.
„2030-ra a járművek csak 20 százaléka lesz teljesen önjáró de egy adott területen megtett út több mint 50 százalékát ilyen közlekedési eszközök teszik majd meg”- kezdte felvázolni az elképzelését az Nvidia vezér, majd hozzá tette, hogy a két szám azért különbözik ennyire, mert alapvetően az önvezető technológia másképp fog terjedni bizonyos területeken: „Ennek az az oka, hogy az önvezető járművek sokféle formában – személygépjárművek, teherautók, taxik, transzferek, robotszállítás – formájában érkeznek majd, és mindegyik éjjel-nappal dolgozhat majd”
Azt is elmondta Huang, hogy 2030-ra a legtöbb személygépkocsi még mindig csak 2-es szintű önvezetéssel működik majd, ám ezek valamivel fejlettebbek lesznek a most ezen a szinten ismert megoldásoknál, képesek lesznek parkolni, autópályán haladni és dugóban araszolni. Nem lesz tehát teljesen sofőr nélküli a közlekedésünk? A vezérigazgató szerint 10 év múlva még biztos nem, legalábbis a személyautók szegmensében.
Más lesz a tészta a teherszállítás és a konkrét területere koncentrált logisztika területén, itt ugyanis az elképzelés szerint 2030-ban már döntő többségében teljesen automatizált járművek dolgoznak majd. „Vannak olyan intézmények, gyárak és területek, melyek teljesen zárt területtel rendelkeznek. A 4-es vagy afeletti szintek itt lesznek kifizetődők és biztonságosak, mivel a robotokat nem zavarja, ha lassan kell menni, nem vesztik el a türelmüket, nyugodtan dolgoznak akár megszakítás nélkül”.
Az Nvidia vezérigazgatója tehát azon a véleményen van, hogy az emberi tényező a későbbiekben sem lesz kiváltható, viszont az önvezető autók jóval kényelmesebbé tehetik a mindennapjainkat. ” A mesterséges intelligencia és a robotika nem fogja helyettesíteni az embereket, hanem ezek javítják a munkánkat és a teljesítőképességünket. Nem veszik át a vezetést, de jobbá teszik azt. Én is szeretek vezetni, de egyben azt is imádom, amikor a Teslámnak átadhatom egy kicsit az irányítást. Nagyon pihentető”- hangzik a nyilatkozatban.
Szintén érdekes Jensen Huang elektromos autókról alkotott elképzelése is. Ő ugyanis úgy gondolja, hogy a villanyos személyautók jelenleg inkább a luxust képviselő fogyasztói eszközök, mint a környezetvédelem érdekét képviselő tárgyak. Bár ez utóbbi egyre kiemeltebb fontossággal bír az elmondása szerint. „Selymesen sima, csendes és nem büdös, ráadásul minden reggel teljesen feltöltve találom, mert este ráraktam otthon a töltőre. Évek óta nem jártam benzinkúton. Ezt én luxusnak élem meg és a gyártók is jönnek rá, hogy ezzel lesznek kívánatosak az elektromos autók, nem pedig azért, mert energiát spórolnak meg és védik a környezetet”- hangzott az elektromos autók melletti érvelés.
Egyértelmű, hogy megváltozik az autók értékelése is a jövőben, ráadásul egyes folyamatok teljesen megfordulnak felhasználói szemmel is, pontosan a folyamatosan fejlődő szoftveres háttér miatt. „Anno amikor megrendeltem az autót, az a kézhezvétel napján volt a legjobb. A szoftverekkel működtetett autó egyértelműen viszont újonnan a legrosszabb. Utána viszont megkezdődik a hibák foltozgatása, a frissítgetés és a kocsi napról napra jobb lesz. Ez valami varázslat”- írta le a folyamatot Huang.
„A nagy márkák ma már nem szimplán autókat építenek, hanem flottákat üzemeltetnek. Az autógyárak ráadásul olyanok lesznek a jövőben, mint a médiavállalatok, mert lesznek rendszereik, és szolgáltatásokat kell nyújtaniuk ezekhez a rendszerekhez. Bízom benne, hogy az átmenet hamar megtörténik. Azonban nem minden vállalat lesz képes ezt meglépni gyorsan és azonos szakértelemmel, ezért az autógyárak pozíciói egy kicsit megváltoznak majd”.