Manapság egyre több aktív biztonsági rendszer van az autókban. Megjelentek például a tolatásra figyelő alkalmatosságok is, melyek arra is figyelnek, hogy ne tolassunk ki más érkező jármű elé. De vajon jól működnek ezek? Erre kereste a választ az Amerikai Automobil Szövetség.
A mai modern autókban már aktív balesetmegelőző rendszerek egész hada vigyáz ránk. A járgányok már maguktól tartják a sávot, követik az előttük haladót és maguktól vészfékeznek, ha akadályt észlelnek a környezetünkben. Igen, a modern rendszerek már nem csak előre figyelnek, hanem nézik azt is, hogy mögöttünk és mellettünk mi történik, hogy időben be tudjon avatkozni, ha mi figyelmetlenek vagyunk. De vajon tényleg bízhatunk ezekben? Ennek járt utána az Amerikai Automobil Szövetség most.
A tesztekhez kimondottan népszerű modelleket válogattak össze. Olyanokat, mint például a Hyundai Tucson, a Mazda CX-30, a Volkswagen Tiguan vagy éppen a Lexus RX. Természetesen mindegyik autó rendelkezik hátsó és oldalirányú vészfék asszisztenssel, így ezekkel két próbát is tehettek.
Az első körben azt vizsgálták, hogy takarásból kitolatva vajon észre veszi-e az autó az oldalró közelgő másik járművet. Az eredmény? Az esetek nagy részében bizony elvétette a feladatot a rendszer vagy csak kimondottan későn lépett bele a fékbe. A próbák 35 százalékánál meg sem próbált fékezéssel javítani a helyzeten az automatika.
Szerencsére jobb a helyzet a felmérés szerint abban az esetben, ha mondjuk egy gyermek áll a kocsink mögött, mi nem vesszük észre és ki akarnánk tolatni. A teszteken ugyanis az autók döntő többsége (75 százalék) sikeresen felismerte a veszélyforrást és az 50 százalékuk teljesen elkerülte az érintkezést a bábuval.
Mindent összevetve, öreg hiba lenne, ha csak a balesetmegelőző rendszerekre hivatkoznánk most még. Az autóvezetés veszélyes üzem, teljes értékű embert és figyelmet kíván meg!