Eladó lehet a Nissan központja

A Nissan pénzügyi helyzete mostanság nem igazán rózsás, ami miatt a japán gyártó sorra jelenti be azokat a terveket, mellyel igyekeznek kihúzni az első komoly befektető megérkezéséig. A legújabb fejlemények szerint már ott tartanak, hogy a főhadiszállásukat is pénzzé teszik, amit aztán természetesen azonnal vissza is bérelnek.

Komoly pénzügyi nehézségek miatt fontolgatja a Nissan, hogy eladja ikonikus jokohamai központját. A Nikkei Asia értesülése szerint az ingatlant , amely 2009 óta szolgál a vállalat központjaként, miután Tokióból átköltözött, a cég a következő másfél évben tervezi értékesíteni. A forgalmas Yokohama állomás közelében fekvő irodaház értéke meghaladhatja a 100 milliárd jent, ami mintegy 698 millió dollárnak felel meg.

Ez a lépés része annak az átfogó költségcsökkentési stratégiának, amelynek keretében a Nissan hét, világszerte működő gyárát is bezárja a jelenlegi tizenhétből. A központ eladásával a cég forrást teremthet ezeknek a drasztikus átszervezéseknek a lebonyolításához.

A legvalószínűbb forgatókönyv szerint a Nissan – más vállalatokhoz hasonlóan – visszabérelheti az épületet az eladás után. Hasonló megoldást választott korábban a McLaren is, amely 237 millió dollárért adta el wokingi központját, majd 20 éves bérleti szerződést kötött a visszabérlésre.

A Nissan likviditási helyzete egyre szorongatóbb, amit tovább súlyosbítanak például az Egyesült Államok által idén áprilisban bevezetett új vámok. A Trump-adminisztráció döntése nyomán a japán autógyártók is a célkeresztbe kerültek, a vámok pedig újabb terheket rónak a már eleve megtépázott iparágra.

Japán és az Egyesült Államok miniszterei már tárgyalásokat kezdtek a megoldásról. A japán autógyártók szövetségének (JAMA) elnöke, Masanori Katayama szerint: „Szeretnénk mielőbb elérni a vámmentességet, de ez egy összetett tárgyalási folyamat. Nem lehet tudni, meddig tartanak ezek az intézkedések, és miként zárulnak le a tárgyalások.”

A japán kormány jelenleg tanácsadással és pénzügyi támogatással próbálja segíteni az érintett iparági szereplőket. Ugyanakkor egyelőre nincs egyértelmű megállapodás arról, hogy a vámterhek mekkora részét viselik majd az autógyártók, és mennyit a beszállítók. „Egy hajóban evezünk” – fogalmazott Katayama.