1886-ban nyújtotta be szabadalmi kérelmét saját fejlesztésű, gázmotoros hajtású járművére Carl Benz, ezzel hivatalosan is megszületett az első automobil.
1886. január 29-én a Német Császári Szabadalmi Hivatalban jegyezték be Carl Benz mannheimi mérnök szabadalmát, a gázmotoros hajtású járművet. Benz az első automobilt még egy évvel korábban építette meg. 954 köbcentiméteres, egyhengeres, négyütemű motorja percenként 400-as fordulatszámon 0,75 lóerős teljesítményre volt képes. A 16 km/órás sebesség elérésére alkalmas háromkerekű automobil volt az első teljesen önhajtású jármű, amelyet belsőégésű motor hajtott. Benzzel egyszerre Gottlieb Daimler is megépítette saját motorizált járművét, így 1886 jelenti az automobil, és egyben a Mercedes-Benz történetének kezdetét.
A szabadalmaztatott jármű, vagyis a Patent-Motorwagen először 1886. július 3-án mutatkozott be a nagyközönség előtt a mannheimi Ringstrassén. A tökéletesített Model III azonban hosszú távon elsőként 1888-ban, egy Mannheim és Pforzheim közötti úton bizonyította működőképességét. Az útra Carl Benz helyett felesége, Bertha vállalkozott, aki fiai, Eugen és Richard kíséretében a feltaláló tudta nélkül az automobil történetének első hosszú távú útjára indult 1888 augusztusában. Bertha és fiai bebizonyították, hogy technikai szinten milyen jól működik a motorizált gépkocsi koncepciója, és a gyakorlatban is bebizonyították a személyautó máig jellemző használati módját. Carl Benz is úgy fogalmazott szabadalmi kérelmében, hogy a „könnyű kocsik” elsősorban „egy-négy személy kényelmére” szolgálnak. Carl Benz Patent-Motorwagenje és Gottlieb Daimler motorizált kocsija is megtekinthető a Mercedes-Benz Múzeumban.