Két évtizedes együttműködés után új szintre emelheti partneri viszonyát a Nissan és a kínai állami tulajdonú Dongfeng. A japán gyártó ugyanis azt tervezi, hogy globális gyártóbázisait megosztja kínai partnerével. Ez a lépés különösen érzékeny pillanatban érkezik, hiszen a Nissan jelentős leépítésekre és üzembezárásokra készül a világszerte gyengülő piaci pozíciói miatt.
A Nissan globális költségcsökkentési stratégiája részeként új lehetőségeket mérlegel: a vállalat azt fontolgatja, hogy kínai partnere, a Dongfeng a jövőben részt vehet nemzetközi gyártóüzemeinek működtetésében – derült ki a Financial Times és a The Guardian által idézett nyilatkozatokból.
Bár a Nissan világszerte 17 gyára közül hetet bezár, az Egyesült Királyságban működő sunderlandi üzem nem szerepel a listán. Ez nem meglepő, hiszen a létesítmény stratégiai jelentőségű: évente akár 600 000 jármű gyártására is alkalmas, ugyanakkor 2024-ben mindössze 282 000 autó készült ott. A kihasználatlanság csökkentése érdekében a Nissan vezetősége nem zárja ki, hogy a Dongfeng is gyárthat itt járműveket.
Ivan Espinosa, a vállalat egyik vezetője szerint „minden opció nyitott”, és elképzelhető, hogy a kínai partnerrel való közös munka a jövőben már nem csak Kínára korlátozódik. A két vállalat jelenleg Vuhanban működtet közös gyárat, amely a kínai piacra készít modelleket, de Espinosa nem árulta el, pontosan mely Dongfeng-modellek gyártását fontolgatják Nagy-Britanniában.
A sunderlandi gyár jövőjét nemcsak a Dongfeng bevonása erősítheti. A Nissan elektromos jövőképének részeként a cég egyik legfontosabb akkumulátor-beszállítója, az Envision AESC épp a közelben építi fel az Egyesült Királyság eddigi legnagyobb akkumulátorgyárát. Az egymilliárd font (kb. 460 milliárd forint) beruházásból készülő üzem három különböző Nissan EV-modellt fog ellátni akkumulátorcellákkal.
Bár a Nissan elkötelezett a brit termelés mellett, a vállalat nem tagadja: az emelkedő energiaárak és a gazdasági bizonytalanság kihívás elé állítják a helyi gyártást. Espinosa ezért a brit kormány támogatását is kérte, különösen az energiaárak tekintetében, amelyek jóval magasabbak, mint a Nissan más üzemeiben világszerte.