San Brunóban a rendőrök nem mindennapi jelenetbe futottak bele: egy önvezető Waymo vágott szabálytalan U-fordulót egy ittas sofőröket kiszűrő ellenőrzőpontnál. A járőrök azonnal félreállították a járművet, de hamar kiderült: a sofőrülés üres.
A helyi rendőrség később humorosan kommentálta az esetet: „Nincs sofőr, nincs kéz, nincs ötlet. A csekkfüzetünkben pedig nincs rubrika a robotokra.”
Vicces, de komoly kérdéseket vet fel
A kaliforniai jogszabályok jelenleg nem teszik lehetővé, hogy az önvezető autókra közvetlenül bírságot szabjanak ki, hiszen a törvények sofőrre, nem pedig algoritmusra íródtak. Így a rendőrök nem tudtak helyszíni büntetést adni – helyette a Waymo üzemeltetőinek jelentették az esetet, akiknek a feladata kijavítani a hibát.
Nem egyedi történet
San Franciscóban például a Waymo flottája már több tízezer dollárnyi bírságot „gyűjtött össze” különféle szabálysértések miatt. Ezek azonban szintén nem a robotautókat, hanem a mögöttük álló céget terhelik – vagyis a felelősség kérdése továbbra is kényes téma.
Jön a változás
A bizonytalanságnak azonban hamarosan vége: 2026 júliusától új szabályozás lép életbe Kaliforniában, amely lehetővé teszi, hogy a rendőrség az autonóm járművek üzemeltetőit hivatalosan is felelősségre vonja és megbírságolja.