San Francisco utcáin egyre gyakoribb látvány, hogy sofőr nélküli autók közlekednek. Ezzel így nem is lenne alapvető probléma, csak hogy egy új jelentés szerint a Waymo és a Cruise járgányai sokszor nem tudnak mit kezdeni a vészhelyzeti körülményekkel, ami veszélyezteti és nehezíti többek között a tűzoltók munkáját is.
Az önvezető autózás paradicsomának tekinthető San Francisco, ahol már egy ideje emberi felügyelet nélkül róhatják az utakat a Waymo és a Cruise taxijai. Ráadásul egyre több van ezekből az autókból, így lassan már érdemlegesen lehet elemezni a viselkedésüket és a baleseti statisztikájukat.
Most egy ehhez köthető problémára tért ki a Mission Local magazin új cikkje, melyben komoly problémaként jelölik meg, hogy az önvezető autók a legtöbbször nem tudnak mit kezdeni az olyan helyzetekkel, ahol a hatóságok éppen egy vészhelyzetet próbálnak meg kezelni.
Az elmúlt hónapokban többször is előfordult, hogy az ilyen autók egyszerűen megpróbálták ignorálni a helyzetet, azaz a lezárások és a tiltások ellenére tovább haladtak a veszélyforrás felé, sőt néhány koccanás is kialakult ebből kifolyólag. Egy leírt konkrét esetben a Cruise egyik autója átszakította a kihúzott rendőrségi szalagot, majd szépen begurult egy baleseti helyszínre, ezzel a mentést végzők megdöbbenését váltva ki. Egy tűzoltónak kellett betörnie a kocsi ablakát, hogy az végre megálljon.
Egy másik megjelölt alkalommal pedig a Waymo autóját nem érdekelte, hogy a tűzesethez kivonult tűzoltók által használt tömlő fekszik az út közepén, megpróbált átmenni rajta. Csak azért nem sikerült, mert a rendőrök elé álltak és így blokkolták az útját. Az egyik még egy jelzőfáklyát is meggyújtott és kiabált is az autóra, hogy „Nem, maradj ott!”, de a magát vezető Jaguar csak araszolgatott tovább a tömlő felé. Szintén a napokban került fel a netre az a videó is, melyben egy rendőr próbál meg félreállítani egy önvezető taxit, hogy a rendőrségi autók elférjenek az úton, de a gép szemmel láthatóan nem tud mit kezdeni a szituációval, csak nem húzódik le oda, ahová a rendőr mutat.
Persze, ez nem azt jelenti, hogy mindig rosszul reagálnak a sofőr nélküli autók, hiszen átlagos körülmények között képesek felismerni a közeledő, megkülönböztető jelzést használó járgányokat és ilyenkor amint lehetőséget látnak rá, félrehúzódnak az út szélére. Arra viszont szemlátomást nincs algoritmus, hogy mit kell tenni, ha nincs „menekülő” útvonal vagy alkalmazkodni kell a megváltozott körülményekhez. Ilyenkor hiányzik leginkább az emberi döntés a rendszerből.