Biztosan nem tiltják be a belső égésű motoros autókat 2035-ben

Jó hír azoknak, akik tartanak a benzin- és dízelmotorok teljes betiltásától: az Európai Unió Tanácsa hivatalosan is jóváhagyta azt a módosítást, amely lehetővé teszi a belső égésű motorral szerelt új autók forgalmazását 2035 után is – feltéve, hogy azok kizárólag szintetikus, karbonsemleges üzemanyagokkal (e-fuels) működnek.

Az eredeti, 2023-ban elfogadott szabályozás szerint 2035-től az újonnan eladott személyautóknak és kisteherautóknak 100%-ban zéró károsanyag-kibocsátásúnak kellett volna lenniük, ami gyakorlatilag a belső égésű motorok végét jelentette volna. A német nyomásra azonban most egy kiskaput nyitottak: a szintetikus üzemanyagokkal működő motorok továbbra is megfelelhetnek a szabályoknak, mivel azok égetése során annyi szén-dioxid szabadul fel, amennyit a gyártásuk során korábban megkötöttek.

A döntés hátterében elsősorban Németország állt, amely az autóipar és a nagy gyártók (Porsche, BMW, Mercedes) érdekeit képviselve ragaszkodott a technológiai semlegességhez. Hozzájuk csatlakozott több más tagállam is, köztük Olaszország és néhány kelet-európai ország.

Ugyanakkor a szakértők szerint az e-fuels alkalmazása egyelőre drága és korlátozott kapacitású: a jelenlegi termelés töredéke annak, ami egy egész autóflotta ellátásához kellene. A Porsche ugyan már üzemeltet ilyen üzemanyagot gyártó üzemet Chilében, de a költségek egyelőre jóval magasabbak a hagyományos benzinénél.

A módosítás tehát nem jelenti a belső égésű motorok nagy visszatérését a mindennapi használatra, de lehetőséget ad a prémium- és sportautó-gyártóknak, valamint a hobbi- és klasszikus autók rajongóinak, hogy a jövőben is fenntartsák ezt a technológiát – legalábbis elméletben.

Összességében: 2035-ben nem lesz teljes tiltás, de a hagyományos benzin- és dízelautók kora gyakorlatilag lezárul. A tisztán elektromos és a karbonsemleges üzemanyaggal működő modellek veszik át a főszerepet.