A Mazda belátta, hogy nem csak költséges, hanem nagyon rizikós is a jelenlegi piaci helyzetben egy kizárólag elektromos modellekkel foglalkozó gyártósor kiépítése. Éppen ezért a jövőben ugyan azon a soron készülnek majd a gyártó elektromos és belsőégésű motorral szerelt modelljei is.
A Mazda továbbra is sajátos, átgondolt stratégiát követ az elektromos átállás során. A vállalat megerősítette, hogy első újgenerációs villanyautóit 2027-től a japán Hofu 2-es gyárban kezdi gyártani, de mindezt anélkül, hogy külön EV-gyártósort hozna létre. Ehelyett egy rendkívül rugalmas termelési rendszerre támaszkodik, amely lehetővé teszi, hogy ugyanazon a gyártósoron készüljön belső égésű motorral, hibrid vagy tisztán elektromos hajtással szerelt modell.
Ez az úgynevezett mixed production (vegyes gyártás) modell 85%-kal csökkenti az új EV-sor kiépítéséhez képest az induló beruházási költségeket, miközben 80%-kal rövidebb gyártási átfutási időt tesz lehetővé.
A Hofu H2 gyár jelenleg a CX-60, CX-70, CX-80 és CX-90 SUV modelleket állítja elő. A hagyományos, rögzített futószalagokat már lecserélték sínen mozgó, lapos palettás rendszerekre, amelyek lehetővé teszik a járművek szabad áramlását a gyáron belül. A hajtásláncokat automatikusan irányított járművek (AGV-k) szállítják a megfelelő pozícióba, teljesen mindegy, hogy benzines vagy elektromos járműről van szó.
A Mazda tehát az erőforrás-hatékony stratégia elvet alkalmazza, amelynek célja a meglévő gyártókapacitás maximális kihasználása. A Hofu 2 gyár gyártástechnológiai vezetője, Taketo Hironaka szerint az új, rugalmas megközelítés lehetővé teszi, hogy a gyár a kapacitása közel 100%-át kihasználja, még akkor is, ha az elektromos autók iránti kereslet időszakosan csökken vagy kiugróan nő.
„A vegyes gyártásnak köszönhetően az elektromos modellek aránya teljes mértékben az aktuális piaci igényekhez igazodik – lehet akár 0, de akár 100 százalék is,” – mondta Hironaka az Auto News-nak. – „Kis gyártóként úgy gondoljuk, ez az okos út: meglévő gyártósorainkat folyamatosan kihasználva, rugalmas módon követni az elektromobilitási átállás első szakaszait.”