Több, nagy német szaklap, többek között a Welt.de és a Hannoverschen Alggemeine Zeitung is belső forrásokra hivatkozva hozta le a hírt, mely szerint könnyen lehet, hogy negyven évnyi karrier után Európa útjairól eltűnhet a Volkswagen Passat.
Az autóipari trendek világosak és sok esetben kegyetlenek, főleg az egyre szűkebb európai piacon. A SUV-kategória térhódítása nem csak a klasszikus értelemben vett sokszemélyes, családi egyterűeket taposta lényegében alig látható piaccá, hanem a klasszikus, középkategóriás szedánok-kombik piacára is rátelepedett. Az elmúlt években hatalmas visszaesés volt tapasztalható a D-szegmensben, amelyben nemrégiben még olyan típusok adták az eladások zömét, mint a Passat vagy a Ford Mondeo. De amíg hosszú éveken át minden ötödik eladott Volkswagen egy Passat volt, addig az utóbbi években már csak minden tizedik az. A Ford lényegében kivégezte a Mondeót, nincs az európai piacon Honda Accord és utód nélkül szűnik meg a Toyota Avensis is. Az amerikai piacon viszont a Chevrolet Impala tűnt el a süllyesztőben. A vészhelyzetet jól mutatja a tény, hogy a szegmensben eddig remekül teljesítő Mercedes C-osztály is a 2018 szeptemberi – Nyugat-európai – eladási lista huszadik helyére szorult vissza 13 000 eladott példánnyal, a Passat pedig – melyet világszerte 319 000 példányban adtak el 2017-ben – a 19.-ik helyezést csípte meg.
A Passat eladásai egyre estek, a típusra ráállt Emdeni gyár idei terve 251 000 legyártott darab volt, de december végéig 221 000 lesz a legyártott darabszám. A nagy szedánokat kedvelő kínai piacon a Passat bestseller és az amerikai piacon is még elfogadhatóak a pozíciói, de ezeket a piacokat az ottani gyárak is képesek ellátni a típussal, így Emdenben és Hannoverben (ahol szintén folyik a Passat-gyártás) komoly átszervezésre lesz szükség.
A VW-konszern szóvivője egyelőre nem kommentálta a hírt, de azt tudni lehet, hogy a fent említett két gyár átáll az I.D. elektromos modellcsalád autóinak gyártására és a jelenlegi Passat-generáció a továbbiakban a Skoda Kvasiny üzemében készülhet, párhuzamosan a Superbbel. A 2014-ben bemutatott, majd 2019-ben átdolgozott kifutó Passat karrierje 2022-ben érhet véget és nagy a valószínűsége, hogy ez után a dátum után már nem lesz elérhető az európai piacon, ahol 1973-ban mutatkozott be először.
Hogy Kína és az USA milyen Passatokra számíthat a jövőben, az nagy kérdés lesz, de hogy ez már nem AZ a Passat lesz, az szinte biztos.