hirdetés

Feleannyi köbcenti, ugyanakkora fogyasztás

Vakvágány a downsizing, vagy ez a jövő? Egyre több a kérdés és az ellentmondás, amire most az Auto Bild is rávilágított a General Motors új egysége kapcsán.

Nagyon érdekes kis tényre világított rá nemrégiben az Auto Bild német szaklap a General Motors új – L3B kódjelű – motorja kapcsán. Mégpedig arra, hogy hiába a modern technológia és a feleakkora űrtartalom, mint a szívóüzemű V8-asé, ha mindez nem párosul kedvezőbb fogyasztással, akkor bizony nem csak a vevőknek nehéz elmagyarázni, miért is előnyösebb egy sokkal egyszerűbb nyolchengeresnél, hanem ugyanolyan károsanyag-kibocsájtási normák mellett még az sem biztos, hogy egyáltalán sok értelme volt kifejleszteni. Pláne, hogy egyelőre csak az amerikai piacon elérhető modelljeibe szereli a GM.

GM-2.7L-I-4-L3B-Turbo-engine-2019-Chevrolet-Silverado-1500-2019-GMC-Sierra-1500-1024x819

A koncepció önmagában minden bizonnyal költséghatékony, hiszen megpróbálták megcélozni az arany középutat azzal, hogy egy olyan motort építenek, amely egyaránt megfelel a hatalmas Chevy Silverado pickup (314 lóerő, 473 Nm) és a sokkal kisebb Cadillac CT4-V limuzinnak is (329 lóerő, 515 Nm). Így indokolható a manapság furcsa koncepció, mely sem a kisköbcentis turbómotorok sem a sokhengeres, nagy motorok közé nem illeszkedik.

2019-Chevrolet-Silverado-1500-Custom-Exterior-Wyoming-Media-Drive-August-2018-001-front-three-quarters

Az L3B egy négyhengeres, ugyanakkor 2727 köbcentiméteres turbómotor lett, 92.25 mm-es furattal és 102 milliméteres lökettel, melyekből kitűnik, hogy egy hosszúlöketű, nem igazán sportos motorról beszélhetünk, inkább a nyomatékosságot próbálták kihangsúlyozni, amire a pickupoknál van szükség inkább. A hosszú löket, nagy dugattyúk és a hengerszám miatt fellépő vibrációt két kiegyensúlyozó-tengellyel próbálták kiküszöbölni, ezek a főtengely alatt helyezkednek el.

gmengine2

A szívó- és kiufogóoldalon is változó szelepvezérléses motor hengerlekapcsolást is kapott, részleges terhelés mellett a második és harmadik henger zárt szelepek mellett áll, amint erőre van szükség, a vezérműtengely bütyökprofilt vált és bekapcsolódnak a munkába. Mindazonáltal a vezérműtengelyeken egy harmadik profil is található, amely a két üzemmód közötti terhelésre optimalizált kialakítást kapott. Így a rettentő komplikált vezérműtengelyek szelepenként három bütyköt tartalmaznak.

The CT4-V infuses the brand’s racing DNA for a dynamic, responsive and exhilarating driving experience.

A turbófeltöltő kettős megfúvású (twinscroll), így jelentősen javítható a gázreakció, ami hatékonyabb működést biztosít, de a valóság az, hogy a 360 lóerős, 519 Newtonméter nyomatékkal rendelkező, 5.3 literes V8-as motor kombinált átlagfogyasztása ugyanannyi (23 mpg azaz 10,3 liter), mint az új négyhengeresé.

Úgy látszik, itt még nehéz az előrelépés, a GM-nek át kell gondolnia a kevéshengeres motorjait.