Vakvágány a downsizing, vagy ez a jövő? Egyre több a kérdés és az ellentmondás, amire most az Auto Bild is rávilágított a General Motors új egysége kapcsán.
Nagyon érdekes kis tényre világított rá nemrégiben az Auto Bild német szaklap a General Motors új – L3B kódjelű – motorja kapcsán. Mégpedig arra, hogy hiába a modern technológia és a feleakkora űrtartalom, mint a szívóüzemű V8-asé, ha mindez nem párosul kedvezőbb fogyasztással, akkor bizony nem csak a vevőknek nehéz elmagyarázni, miért is előnyösebb egy sokkal egyszerűbb nyolchengeresnél, hanem ugyanolyan károsanyag-kibocsájtási normák mellett még az sem biztos, hogy egyáltalán sok értelme volt kifejleszteni. Pláne, hogy egyelőre csak az amerikai piacon elérhető modelljeibe szereli a GM.
A koncepció önmagában minden bizonnyal költséghatékony, hiszen megpróbálták megcélozni az arany középutat azzal, hogy egy olyan motort építenek, amely egyaránt megfelel a hatalmas Chevy Silverado pickup (314 lóerő, 473 Nm) és a sokkal kisebb Cadillac CT4-V limuzinnak is (329 lóerő, 515 Nm). Így indokolható a manapság furcsa koncepció, mely sem a kisköbcentis turbómotorok sem a sokhengeres, nagy motorok közé nem illeszkedik.
Az L3B egy négyhengeres, ugyanakkor 2727 köbcentiméteres turbómotor lett, 92.25 mm-es furattal és 102 milliméteres lökettel, melyekből kitűnik, hogy egy hosszúlöketű, nem igazán sportos motorról beszélhetünk, inkább a nyomatékosságot próbálták kihangsúlyozni, amire a pickupoknál van szükség inkább. A hosszú löket, nagy dugattyúk és a hengerszám miatt fellépő vibrációt két kiegyensúlyozó-tengellyel próbálták kiküszöbölni, ezek a főtengely alatt helyezkednek el.
A szívó- és kiufogóoldalon is változó szelepvezérléses motor hengerlekapcsolást is kapott, részleges terhelés mellett a második és harmadik henger zárt szelepek mellett áll, amint erőre van szükség, a vezérműtengely bütyökprofilt vált és bekapcsolódnak a munkába. Mindazonáltal a vezérműtengelyeken egy harmadik profil is található, amely a két üzemmód közötti terhelésre optimalizált kialakítást kapott. Így a rettentő komplikált vezérműtengelyek szelepenként három bütyköt tartalmaznak.
A turbófeltöltő kettős megfúvású (twinscroll), így jelentősen javítható a gázreakció, ami hatékonyabb működést biztosít, de a valóság az, hogy a 360 lóerős, 519 Newtonméter nyomatékkal rendelkező, 5.3 literes V8-as motor kombinált átlagfogyasztása ugyanannyi (23 mpg azaz 10,3 liter), mint az új négyhengeresé.
Úgy látszik, itt még nehéz az előrelépés, a GM-nek át kell gondolnia a kevéshengeres motorjait.