Bemutatták a Rolls-Royce új zászlóshajóját. A 2018-as Phantom sokkoló formavilágot kapott, és remekül jelzi, merre is tart a luxusipar mostanság.
„A Phantom az autóipar legrégebbi típusneve. Egybeforrt azon férfiak és nők nevével, akik meghatározták a világot: királyok, megasztárok, hírességek, hatalmasságok… Ők azok, akik a történelmet írják. A Phantom az a szimbólum, amely összeköti őket” – mondta a Phantom fejlesztését vezető Tosten Müller-Ötvös a brit Autocar magazinnak még a hivatalos bemutató előtt tartott, szűk körű sajtóeseményen. „Ez az az autó, amelyet nem megrendelnek, hanem lefoglalnak, méghozzá milliós nagyságrendű (euróban értendő) összegért. Már akkor is kaptunk megrendeléseket a 2018-as Phantomra, amikor még el sem kezdtük az autó tervezését. Ez is jól mutatja, hogy az ügyfeleink vakon bíznak a márkában és mindabban, amit a Phantom név képvisel.”
A cégvezető beszámolt arról is, hogy a műszerfalat díszítő minta valójában műalkotás, amely az egyik vásárlójuk ötleteként került oda, így a brit magazin már „Guruló Nemzeti Galériaként” jellemezte az autót. De azért szögezzük le: a műszerfalat díszítő nonfiguratív ábra még akkor sem műalkotás, ha egyenként és kézzel is készítik őket. És az új Phantom sem tekinthető műtárgynak, még akkor sem, ha kézi munkával (is) készül, és nagyon drága is. Rosszmájúan akár azt is írhatnánk, hogy a Rolls-Royce zászlóshajója nem annyira „Guruló Nemzeti Galériának” tűnik, hanem inkább egy óvodás gyerek autórajzának megvalósult változata. A vonalai ugyanis leginkább túlzónak nevezhetők. A hűtőmaszk túl nagy, túl szögletes, az autó túl hosszúnak tűnik, a háta túl lejtősnek, a beltere pedig olyannak, mintha egy barokk kastély-berendező álmodta volna meg egy másnapos reggelen. Félreértés ne essék, nem leszólni szeretnénk az új Phantomot, csak arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy mennyire jól jelzi a luxusipar változását. Akárcsak a Rolex órák legújabb formatervei a hatalmas, eltúlzott zöld felirattal és a mérhetetlen arany számokkal… Milliárdos körökben ma az a sikk, ami feltűnő. Megint. A 2008-as gazdasági válság után világszerte inkább az volt a trend, hogy a tehetősek visszafogottabb játékszerekkel és kellékekkel vették körbe magukat. A Phantom jól mutatja, hogy ennek már vége. Aki gazdag, az gazdagnak is akar látszani. A Phantom ezért lett pont olyan, amilyen. Hivalkodó.
A külső formaterv három célt szolgál: egyszerre kellett klasszikus, ugyanakkor modern vonalakat rajzolniuk a tervezőknek, méghozzá úgy, hogy az eredmény szándékoltan hivalkodó/feltűnő is legyen. Ezt az egymásnak részint ellentmondó szempontrendszert sikerült úgy összefésülniük, hogy az eredmény hűen türközi a szándékot. Az új Phantom egyszerre hagyománykövető (hűtőmaszk, ívelt far, tetővonal, vastag C-oszlop, hátsó lámpák, hátsó ajtó vonala) és modern (fényszórók, első lökhárító, középkonzol). Az összhatás pedig hivalkodó.
Ahhoz képest, hogy a Phantom egyértelműen sofőrös limuzin, olyan fényűző munkateret kapott, mintha a tulajdonosok maguk ülnének a volán mögött. A hatalmas, középen elhelyezett infotainment-kijelző funkcióit persze nem csak a két első, hanem a két hátsó ülés között elhelyezett forgótárcsás kapcsolóval is lehet vezérelni.
Az új, VII. Phantom is egymással szembe nyíló ajtókat kapott, ami nem csk stíluselem, de a beszállást is megkönnyíti – nem mintha hátul szűkös lenne benne a tér. Az új generáció tengelytávja ugyan 19 milliméterrel rövidebb lett, mint az elődjéé, de a tervezők szerint ennek ellenére nagyobb benne a lábtér. A rövidítést inkább üzleti megfontolások indokolták, hiszen azt már bejelentették, hogy készül majd az autóból 200 milliméterrel hosszabb L-es változat is, akinek az alapmodell kicsi, az rendelhet inkább abból. Az új modell 8 milliméterrel magasabb és 29 milliméterrel szélesebb is lett, mint az elődje, sőt, majdnem nyolc centiméterrel rövidebb is annál – de a különbségek egyáltalán nem feltűnőek. Feltűnőek viszont az agresszívan keskenyre húzott LED-es fényszórók és a lézertechnológiás hátsó lámpák, amelyek 600 méteres távolságból is jól láthatóak éjszaka az úton.
A minőségérzetet nem csak a még finomabb bőr kárpitozás szolgálja, hanem az a plusz 130 kilogrammnyi szigetelőanyag is, amelynek segítségével egészen minimálisra csökkentették az utastérbe beszűrődő zajok szintjét.
A méretes luxus-limuzin persze kellően fürge is, a gyártó szerint alig több, mint öt másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra. Bár a Rolls-Royce eddigi filozófiájának megfelelően teljesítményadatokat az új Phantomról sem tettek közzé, annyit tudni róla, hogy V12-es motor hajtja a BMW által széleskörűen használt, jól bevált és villámgyors 8 sebességes automataváltón keresztül a hátsó kerekeket.