hirdetés

Megérkezett a McLaren konnektoros hibridje

A McLaren hivatalosan is leleplezte az első konnektoros hibridjét, az Artura sportkocsit. Az újdonság fejlesztésénél végig a tömeg csökkentését tartották szem előtt a gyáriak.

Egy ideje már tudni lehetett, hogy készül, most viszont ténylegesen bemutatkozott a McLaren első konnektoros hibrid sportkocsija, az Artura. Nem csak a kinézete, hanem bizony a benne rejlő technikai is kellően különleges.

Először is, ez a gyártó első modellje, amely már az új, kimondottan hibrid és elektromos járgányok számára fejlesztett platformra épült fel, aminek köszönhetően az akkumulátorok plusz súlya ellenére is sportkocsis viszonylatban elfogadható szinten tartható a járgány össztömege. Ám nem csak ennek köszönhető, hogy a hibrid hajtás ellenére csupán 1498 kilogrammot nyom az Artura, alig nyolcvannal többet, mint a 720S.

Ott van például mindjárt a villanymotor, aminek súlya feleannyi, mint az a megoldás, amit a P1-ben alkalmaztak a gyáriak, ám ennek ellenére a teljesítménye több mint harminc százalékkal nagyobb. Ezt ráadásul nem úgy tervezték, hogy néha-néha adjon egy kis teljesítmény többletet az autónak, hanem folyamatosan képes segíteni a hajtásban menet közben.

A villanyos erőforrás 95 lóerőt képes leadni, így természetesen a dinamizmus biztosításának nagyobb részét a háromliteres 585 lóerős V6-os benzinmotor vállalja magára. A rendszer összteljesítménye egyébként 680 lóerő 720 Nm nyomaték mellett, aminek köszönhetően feltöltött akkumulátorokkal három másodperc elegendő a 100 kilométeres óránkénti sebesség eléréséhez, a száguldás pedig 330-nál ér véget az elektronikus szabályozásnak köszönhetően.

Az Artura konnektoros hibridként természetesen képes teljesen elektromos üzemmódban is közlekedni, de csak 30 kilométeres hatótávval rendelkezik ilyenkor, viszont ezt a távot akár 130 km/órás autópályás tempóban is letudhatja a tulajdonos. Fontos, hogy a rendszert úgy tervezték meg, hogy az akkumulátorokat sose lehessen teljesen lemeríteni, azaz amikor már közel elfogyott a tárolt energia, akkor a benzines egység kerül előtérbe. Ennek az oka, hogy a kocsi teljesen egyedi fejlesztésű, könnyű és kompakt nyolcsebességes dupla kuplungos sebességváltója nem tartalmaz hátrameneti fokozatot, azaz a tolatás minden esetben az elektromos erőforrás segítségével oldja meg a járgány.

A súlycsökkentést szolgálja az is, hogy a sportkocsi komoly fedélzeti rendszerei ethernet hálózaton keresztül kommunikálnak, ezzel nemcsak gyors adatforgalmat értek el a gyáriak, hanem jelentősen csökkentette azt a kábelmennyiséget, amit normál esetben felhasználtak volna a tervezők.

A belső térben is találunk újdonságokat szép számmal, ilyen például, hogy a digitális műszeregység a kormányoszlopra lett rögzítve, így teljesen mindegy milyen szögben áll a kormány, az semmit sem fog kitakarni a fontos adatokból. Az érintésre is reagáló infotainment kijelző „lebegő” kialakítást kapott és kellően alacsonyan helyezkedik el ahhoz, hogy ne kelljen nyújtózkodni a nyomkodáshoz, viszont cserébe mélyebbre kell tekinteni a használatához vezetés közben.

Említést érdemel még a Pirelli Cyber Tyre technológia, amely lényegében az abroncsba épített érzékelők és chipek segítségével folyamatosan figyeli a kerekek viselkedését és az adatokat a menetvezérlő számítógép felé továbbítja, hogy az a lehető legpontosabban tudjon beavatkozni, ha veszítenénk a tapadásból vagy megváltoznának az útviszonyok.

Az Artura tehát itt van és betekintést enged a McLaren jövőjébe. Az első példányok utcára kerülésére azonban még várnunk kell, a forgalmazás ugyanis hivatalosan az év második felében kezdődik majd el. Előrendeléseket azonban már most felvesz rá a gyártó 185 ezer angol fontnyi induló áron.