A Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (ICCT) legújabb tanulmánya arra világít rá, hogy a konnektoros hibrid járművek jelenleg nem teljesítik azokat a környezetvédelmi normákat, melyeket elvártak tőlük a döntéshozók. Hol a hiba? Az emberi felhasználásban!
Az amerikai Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (ICCT) az év nagy részében azt vizsgálja, hogy miként lehetne egyre környezetkímélőbbé tenni a közlekedést. Nem csak a jövő fejlesztéseiben gondolkodnak, hanem már meglévő technológiákat is megvizsgálnak újra és újra, hogy azok tényleg beváltják-e a hozzájuk fűzött reményeket.
A kutatók most a konnektoros (PHEV) hibrid járgányok témakörét járták körül, amit tapasztaltak, az pedig megdöbbentette őket. Kiderült ugyanis, hogy jelenleg ezek az autók jóval többet szennyeznek, mint amit papíron elvárható tőlük. Jelen esetben szó sincs gyári csalásról, nemes egyszerűséggel a felhasználók hozzáállása miatt adódik a probléma.
Az ICCT globális kutatása ugyanis arra mutatott rá, hogy a PHEV felhasználók jókora része egyszerűen nem használja az autó elektromos hajtását, mert nem foglalkozik azzal, hogy feltöltse az akkumulátorokat. Ebből pedig az adódik, hogy az elektromos rendszert mintegy plusz súlyként cipelik magukkal, a belsőégésű motor kizárólagos használata pedig természetesen nem képes a hibrid környezetvédelmi besorolást teljesíteni.
Számszerűsítve ez úgy néz ki, hogy az elektromos hajtás használatának aránya 26-56 százalékkal alacsonyabb, mint amit az EPA feltételez, amikor a járművek üzemanyag-hatékonysági osztályát megadja. Ennek eredményeként a valós üzemanyag-fogyasztás általában 42-67 százalékkal magasabb, mint a szabályozók becslései.
Na de mi lehet a megoldás? Az ICCT szerint egyszerűen nem lehet így egy kategóriába venni a hibrid autókat a jóval tisztább kizárólag villanyos vagy hidrogénes megoldásokkal, így felül kell vizsgálni az ezzel járó adókedvezmények és egyéb támogatásokat. A szervezet az autógyártókat is kéri, hogy törekedjenek arra, hogy a vásárlóknak nagyobb kedve legyen használni az elektromos rendszert. Például a villanyos hatótáv megnövelésével, illetve az infotainment rendszeren kijelzett olyan információkkal, melyek meghozzák az emberek töltőhasználati kedvét.