Csúcsfelszereltséggel és 1,6 literes turbódízellel egészen korrekt jármű a Linea. Feltéve, ha luxust idéző kis lépcsőshátúra van szükségünk, jó sok pénzért.
Tekintsünk most el attól, hogy ép ésszel nehéz megbarátkozni a lépcsőshátú karosszériával. Végül is, mi értelme külön térben tárolni a csomagokat? Gyakran szállítunk büdös dolgokat, amelyekkel nem szeretnénk együtt utazni? Vagy örömünket leljük benne, ha nyáron út közben is felforrósodnak a dolgaink (pedig megy a klíma)? Vagy szeretjük még az 55 centis tévékészüléket is hazaszállíttatni a boltból, mert nem fér be az autóba? Mindegy. Négyajtós autók márpedig vannak. Tehát a Fiat sem tehette meg, hogy ne gyártson fejlődő országoknak szánt alapmodellt.
Szögezzük le gyorsan: a Grande Punto alapjaira épített Linea a kategória egyik legjobban sikerült típusa. Már ránézésre is tetszetős. A puttony nem csak úgy oda van biggyesztve a farára, mint a Suzuki SX4-nek, vagy a Renault Thaliának. Láthatóan a karosszériával összhangban álmodták meg, így viszonylag arányos formát kapott. Az 500 literes csomagtér a legnagyobbak egyike – veri például az eggyel nagyobb osztályba tartozó Seat Exeót is –, és legfeljebb átlagosan nehezen érhetők el benne a beleszórt holmik.
A kocsi beltere sem marad el attraktivitás terén a külseje mögött. Kategóriájában szinte egyedülállóan igényes anyagokat találhatunk mindenhol. Egészen olyan, mintha egy Lancia Lybrában ülnénk. A székek alcantara kárpittal is kérhetők, ami remekül passzol a bézs színű műanyagokkal. (Ja kérem, a Dacia Loganban fél évvel ezelőtt még csak kárpit sem volt az ajtókon!) Még ergonómiai szempontból is egészen elégedettek lehetünk a Lineával: nagyjából minden kézre esik, elegendő tér áll a vezető és az utasok rendelkezésére, minden irányban megfelelő a kilátás a kocsiból és a volán mögött is viszonylag kényelmes pozíciót találhat magának mindenki. Az autó igazi erőssége azonban az újonnan bevezetett 1,6 literes Multijet turbódízel motor. Ennek 105 lóerős teljesítménye és 290 Nm-es nyomatéka egészen remek menetteljesítményt garantál. Igaz, a motor hangja kissé nyers, de élményszámba menő fürgeséggel gyorsítja a kocsit, bár turbólyuka hatalmas, így aztán némi megszokást igényel, hogy csak 2000-es fordulat fölött kezdjünk előzni vele. A benzinkútnál pedig igazán kellemes meglepetésben lehet részünk, hiszen tesztünk során alig 6 literes fogyasztást mértünk – méghozzá városi forgalomban, nem éppen kímélő vezetés mellett. Üröm az örömben, hogy a csúcsfelszereltséggel és az 1,6-os dízellel majdnem kétszer annyiba kerül a kocsi, mint az alapmodell. Minőségi kárpitok, krómcsíkok és takarékos, fürge motor nélkül a Linea semmiben sem különbözik tucat-fazonú konkurenseitől.
Múszaki adatok: Fiat Linea 1.6 Multijet
Motor: soros négyhengeres common-rail dízel
Hengerűrtartalom: 1598 cm3
Teljesítmény: 105 LE 4000/min
Nyomaték: 290 Nm 1500/min
Hajtás: elsőkerékhajtás
Sebességváltó: hatfokozatú kézi
Hosszúság: 4560 mm
Szélesség: 1730 mm
Magasság: 1494 mm
Tengelytáv: 2603 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1522/1523 mm
Saját/össztömeg: 1290/n.a. kg
Csomagtartó: 500 l
Üzemanyagtartály: 45 l
Gumiabroncs: 195/55 R16
Végsebesség: 190 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11,0 s
Gyári fogyasztás (város): 6,4 l/100 km
(országút): 4,2 l/100 km
(átlag): 5,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 146 g/km
Tesztfogyasztás (átlag): 6,3 l/100km
TETSZETT: Minőségi anyagok, takarékos és fürge motor
NEM TETSZETT: Négyajtós elrendezés, pontatlan kormánymű