Trump „cuki” kisautókkal kedveskedne a választóknak – de valójában más az igazi cél

Donald Trump legújabb bejelentése meglepetést keltett: azt javasolta, hogy az Egyesült Államokban is engedélyezzék a japán stílusú miniautók, úgynevezett Kei-járművek gyártását és forgalmazását. Azt állítja, ezek az olcsó, kompakt autók segíthetnének enyhíteni a fogyasztási terheken, és megkönnyítenék a közlekedést az átlagamerikaiak számára.

Ám a javaslat számos gyakorlati akadályba ütközik. Az amerikai közúti biztonsági előírások szigorúbbak, mint Japánban, és a Kei-kategóriás autók – amelyek hossza alig haladja meg a 3,4 métert – egyszerűen nem felelnek meg ezeknek a normáknak. Különösen aggasztó, hogyan viselkedne egy ilyen aprócska jármű egy ütközésben, ha ellensúlyoznia kellene az amerikai utak uralkodó szereplőit: az öt méter feletti, kéttónnás SUV-okat és pickupokat.

Ráadásul a piaci trendek is ellentmondanak Trump ötletének. Az utóbbi években az amerikai vásárlók egyre nagyobb, erősebb és fogyasztóbb járműveket részesítenek előnyben. A kompakt autók kategóriája szinte teljesen eltűnt a főbb gyártók kínálatából – nem véletlenül.

Valószínűbb, hogy a „cuki kisautós” ötlet inkább PR-fogás, semmint komoly politikai terv. A döntés valójában a nagy, benzines, terepjárószerű személyautók további elterjedését segíti – és ezt jól tudják a nagy autógyárak vezetői is. Nem véletlen, hogy a Stellantis és a Ford vezérigazgatói személyesen jelentek meg, hogy köszönetüket fejezzék ki Trumpnak: üzleteik túlnyomó részét ugyanis épp ezek a hatalmas járművek hozzák.