Az elektromos autók nagyobb arányú terjedésének oka piackutatások szerint nem a relatíve drága vételáruk, sokkal inkább az, hogy korlátozott hatótávolságot képesek csak megtenni és hosszas töltést igényelnek. Hacsak nem töltik őket menet közben… Márpedig erre is lesz lehetőség hamarosan.
A Mitsubishi már öt évvel ezelőtt bemutatta azt az ötletét, hogy az elektromos autókat wireless módon maga az út töltse. Például közlekedési lámpáknál állva vagy mélygarázsokban parkolva. Sőt: akár egyszerű útszéli parkolóhelyek esetében is. Azóta már több másik gyártó is nagyban dolgozik ilyesféle rendszer kifejlesztésén. A Renault például olyan koncepciót mutatott be, amely arra is alkalmas lenne, hogy ne csak álló helyzetben, hanem menet közben is töltse az autót. Az út burkolatába épített wireless töltő egységek egymás után kapcsolódnának össze az autó szintén wireless érzékelőjével. A 2020-ban piacra kerülő Zoe az évized közepére már rendelkezhet ezzel az indukciós töltési technológiával. „Tíz év múlva ez a technológia már elég érett lehet ahhoz, hogy a gyakorlati alkalmazásra is sor kerülhessen” – vélekedett a kérdésről Virgine Maillard, a Renault elektromos fejlesztéseit felügyelő vezető főmérnök. „Csak olyan utakat és autókat kell terveznünk, amelyek alkalmassá tehetők erre.” Persze, ez nem csak az autógyártókon múlik – hiszen ők legfeljebb a technológiát fejleszthetik ki és az autókat szállíthatják a rendszerhez. Az utakat azonban nem ők építik… Franciaországban már tesztelnek egy ilyen rendszert, amelynek infrastruktúráját az amerikai Qualcomn tervezte és szállította, és a Renault szerint az eredmények „biztatóak”.
A kilátásokat azonban talán némileg árnyalja, hogy a Mitsubishi saját rendszerének öt évvel ezelőtti bemutatásakor is azt jósolta, hogy tíz éven belül a gyakorlatban is alkalmazható válhat a rendszer. Sőt: ha belegondolunk, Jedlik Ányos is azt jósolta, hogy az elektromos autók megvalósíthatók, csupán a kellő mennyiségű energia tárolásának problémáját kell megoldani. Nos, ez kis túlzással száz évig tartott…