Az AdBlue technológia alkalmazásáról egyezett meg egymással három nagy autóipari konszern, így elkerülték a versenyhelyzet kialakulását. Az Európai Bizottság szerint ezzel nem törekedtek arra, hogy minél kiforrottabb és tisztább legyen a megoldás, ezért óriási bírságokat szabtak ki.
Az autógyártók kommunikálnak egymással. Legtöbbször nagy bejelentések mellett teszik ezt, máskor pedig úgy, hogy abból a lehető legkevesebb derüljön ki. Az utóbbira példa most a Daimler, a BMW és a Volkswagen esete.
A német gigakonszernek ugyanis mint kiderült, fű alatt egyeztek meg arról, hogy nem licitálják egymást túl az AdBlue, azaz adalékanyagokkal a kipufogógázokban lévő nitrogén-oxidok többségét vízzé és nitrogénné alakító technológia fejlesztésében. Így a feleknek nem kellett vagyonokat ölniük abba, hogy minél jobbat állítsanak elő, viszont cserébe nem is jutott el arra a szintre a dolog, mint amivel egy egészséges versenyhelyzetben eljuthatott volna.
Ezért szabott ki most nagy összegű, 875 millió eurós büntetést a Volkswagenre és a BMW-re az Európai Bizottság. A Daimler miért maradt ki a szórásból? Mert teljes belátást engedtek a kartell működésébe a bizottságnak, így sikerült leleplezni a titkos megállapodást. A két büntetett gyártó nem tagadja a vádakat, elfogadják a büntetés mértékét.