Mindenkinek van legalább egy meghatározó autós élménye. Legtöbbünk talán a mai napig pontosan emlékszik a pillanatra, amikor először ült volán mögé, és bevetette magát az autós közlekedés dzsungelébe.
Ilyen meghatározó pillanat lehet az új autónk adásvételi szerződésének aláírása is. A kérdések, amelyek utána következtek, mint a „Mit is mondott, hol tudom felkapcsolni a fényszórót?”, a „Vajon normális ez a hang?” vagy a „Hogyan is kell kinyitni a tanksapkát?” másodlagosak. Az új autóval járó aggodalmakat idővel elfelejtjük, és hamar megszokjuk négy ütemét. A teljes boldogsághoz azonban az sem árt, ha az autó az igényeinket hosszú távon is kiszolgálja. Éppen ezért (is) kiemelten fontos a kiválasztás folyamata, és a vásárlás menetének gondos megtervezése.
Az alábbiakban ehhez a tervezgetéshez adunk egy kevéske segítséget.
- Újat vagy használtat?
Mindkettő mellet szólnak érvek. Az új kocsi beszerzése sokkal kényelmesebb, nem igazán fordulhatnak elő az eladó által eltitkolt hibák, javítások, esetleg törések. No és persze nem sok olyan jó érzés van, mint beülni egy vadiúj autóba, és lazán kigördülni vele a szalonból. A használt járművek hívei erre mondják azt, hogy pontosan EZ az a pillanat, amikor a kocsi kb. 20%-ot veszít az értékéből. És persze nekik is igazuk van. De azért az új (saját) autó élménye sok mindent (és sok pénzt is) megér.
Sok előnye van persze a használt autó választásának is! Az egyik legfontosabb előny persze a kedvezőbb ár, és az előbb említett 20%-os értékcsökkenést is elszenvedte már valaki más…Sokkal nehezebb viszont a választás – elsősorban azért, mert a szükséges információk nem állnak majd rendelkezésre szép, színes szóróanyagok formájában. Így a felmerülő kérdéseket nem csak magunknak kell feltenni, azokat megfogalmazni és kitalálni is nekünk kell.
- Igenis számít a méret!
Sok terület van persze, ahol nem számít a méret, de az autóvásárlás pont nem ilyen. Jó előre gondoljuk végig, hogy autónkat hányan és milyen körülmények között használjuk majd. Többen utazunk, hosszabb utakra, férjen be a babakocsi, és legyen kényelmes gyerekülés? Vagy javarészt szingli autó lesz, amellyel inkább a belváros szűk utcáin akarunk lavírozni és gyűszűnyi helyeken parkolni? Aki az első kérdéskörre javarészt igennel válaszol, inkább nagyobb méretű, kényelmes kialakítású családi autók irányába keresgéljen. A magányos városi autósok számára sokkal jobb a kisebb hengerűrtartalmú, visszafogottabb méretű kocsi.
- Étvágy kérdése – avagy mennyi is a fogyasztás?
Benzin, gázolaj, hibrid, esetleg gázos vagy elektromos? Hosszú éveken, sőt évtizedeken át a gázolaj számított a legolcsóbb üzemanyagnak, ezért korábban sokan csak ezért választottak dízelmotoros gépeket. Manapság ez a trend megfordult, ám az továbbra is igaz, hogy aki általában hosszú utakra indul, az kicsit jobban jár a gázolaj üzemű autóval. Érdekes fejlemény, hogy az utóbbi években üzemanyagok soha nem látott változatossága jelent meg az utakon. A pénztárcájukat féltő autósok próbálkozhatnak gázüzemű autóval, a környezetvédelem iránt felelősséget érzők hibrid vagy bioüzemanyag járművekkel, sőt esetleg elektromos meghajtású autókkal is. Utóbbiak előtt biztosan nagy jövő áll, ám Magyarországon egyelőre a töltőhálózat még igen szerény. Ugyanakkor egyes szakértők már a közeljövő lehetőségei között emlegetik a multifunkciós töltőállomásokat (korábbi nevükön benzinkutakat), ahol mindenféle meghajtású jármű számára árulnak majd üzemanyagot.
Nem árt mindezt idejében végiggondolni, hogy a vásárlást követően igazán jó érzéssel élvezhessük az autózást. Na és akkor nem beszéltünk még olyan fontos kérdésekről, mint a kocsi színe, felszereltsége és hasonlók…