Hatótáv-rekorder gépet épít a Renault

A Renault egy olyan különleges jármű leleplezésére készül, amely egyértelműen nem a közúti közlekedést célozza meg, de később a gyártó utcai modelljei is profitálhatnak a létezéséből. Ez egy hatótáv-rekorder konstrukció lesz, melyre gördülő laboratóriumként is gondolnak a franciák.

A Renault legújabb koncepciója egy olyan különleges járgány, amelyet a legalacsonyabb energiafogyasztás és a leghosszabb hatótáv elérésére terveztek. A Filante Record 2025 retro-futurisztikus megjelenést kapott, amely a múlt legendás Renault rekordautóiból merít ihletet. Ugyanakkor a legmodernebb technológiát alkalmazza az aerodinamikai hatékonyság és a könnyű súly érdekében, hogy maximalizálja az energiafelhasználás hatékonyságát.

A francia gyártó a modellt gördülő laboratóriumnak nevezi, amely új technológiák, anyagok és innovációk tesztelésére szolgál. A Filante Record 2025 folytatja a Renault híres sebességrekorder prototípusainak hagyományát, olyan elődök nyomdokain haladva, mint a 40 CV des Records (1925), a Nervasport des Records (1934) és az Étoile Filante (1956). Ezúttal azonban nem a végsebesség a cél, hanem a leghosszabb hatótáv elérése egyetlen töltéssel.

A projekt a Renault és a Ligier Automotive együttműködésében valósul meg. A Filante Record 2025 5,12 méter hosszú, de mindössze 1,19 méter magas, és aerodinamikailag letisztult formája az űrutazás világából merít inspirációt. A formaterv számítógépes szimulációk alapján készült, de a végső finomhangolásokat a 2025 tavaszán esedékes szélcsatornás tesztek során végzik el.

A dizájn olyan elemekkel tiszteleg a múlt előtt, mint a kerek LED-fényszórók és az uszony alakú hátsó rész. Az autó kerekei különálló egységként szerepelnek a karosszérián kívül, de aerodinamikailag burkoltak a légellenállás minimalizálása érdekében. A Renault szerint az abroncsok akár 20%-kal is befolyásolhatják a hatótávot, ezért a Michelin kifejezetten alacsony súrlódású 19 colos gumiabroncsait választották.

A futurisztikus pilótafülke a repülés és az űrutazás világából merít inspirációt, és Forma-1 stílusú vezetési pozíciót kínál. A kormánykerék egy játékvezérlőre emlékeztet, amelybe integrálták az összes szükséges funkciót. Az autó steer-by-wire és brake-by-wire technológiával rendelkezik, azaz teljesen elektronikus kormány- és fékrendszert kapott. Az ülés hammock-stílusú, azaz egy feszített vászon, amelyet karbonszálas pengék támasztanak, így a vezető testéhez igazodik. Az egyedi kialakítás részeként az autó teteje és a kormánykerék együtt nyílik fel, hogy megkönnyítse a be- és kiszállást.

A tömegcsökkentés kulcsszerepet játszott a fejlesztés során. Az alváz alumíniumból, karbonszálból és acélból készült, miközben a mérnökök igyekeztek a lehető legkevesebb anyagot felhasználni. Az autó elkészítéséhez egy speciális, 3D nyomtatásra fejlesztett alumíniumötvözetet is alkalmaztak. Ennek köszönhetően a jármű tömege mindössze 1.000 kg, annak ellenére, hogy az akkumulátor önmagában 600 kg-ot nyom.

Az akkumulátorcsomag a vezető lábai alatt kapott helyet, kapacitása 87 kWh, amely megegyezik a sorozatgyártású Renault Scenic E-Tech crossover akkumulátorával. Azonban a Filante ultralapos karosszériájához cell-to-pack technológiát alkalmaztak, amelyet karbonszálas burkolattal láttak el. Az elektromos motor teljesítményéről és specifikációiról egyelőre nincs információ.

A különlegesség első nyilvános bemutatkozása 2025. február 5-én lesz a Rétromobile autókiállításon, Párizsban. A Renault szerint a rekordkísérlet 2025 első felében valósul meg, de egyelőre nem határoztak meg konkrét hatótávcélt. Bár a Filante Record 2025 egyedi darab marad, a Renault hangsúlyozta, hogy a benne alkalmazott technológiák a jövő sorozatgyártású modelljeiben is megjelenhetnek.