Milyen is lenne egy olasz családi kombi egy bivalyerős turbómotorral? Sportos, tüzes, dinamikus és stílusos – de néhol kissé elnagyolt és részleteiben nem mindig jól kidolgozott. Összességében azonban nagyon is szerethető!
Kezdjük a rossz hírrel: a vadonatúj, 1748 köbcentis, közvetlen befecskendezéses turbómotor ötezres fordulatszámnál adja le maximális teljesítményét, hatezernél pedig vitát nem tűrően leszabályoz. A hangja pedig… Tulajdonképpen nem rossz, tényleg nem, de a Dustin Hoffman-féle Spideren edzettek bizonyosan elmorzsolnak majd egy könnycseppet a szemük sarkában. És kombihoz képest a csomagtartó is kicsi, a hátsó ülés pedig felnőttek számára ott tartózkodásra alkalmatlan hely.
Nagyjából itt ér véget a kritika, hiszen a 159-est nehéz nem szeretni. Megjelenése még a TI sportcsomag és a viszonylag ballonos gumik ellenére is impozáns, a Sportwagon név alatt futó kombi pedig különösen harmonikus. Az utastér a vezető felé forduló műszerekkel és a hurkás bőrülésekkel szintén csábító, ebben a kategóriában pedig nem megszokott, hogy háromzónás klímaberendezést is rendelhetünk.
A már a sport gomb rövid megnyomására is elinduló négyhengeres csak az alapjárathoz közeli fordulatszám-tartományban érződik erőtlennek, efelett kicsivel azonban már rögtön érezzük is a beígért 320 Newtonmétert – ellentétben a Saab turbómotorjával, ami csak jóval kétezer felett kezd el életjeleket adni. A széles tartományban rendelkezésre álló nyomaték miatt kimondottan agilisnak tűnik a 159-es – és valóban az is. A hatsebességes kézi váltó első fokozatai rövidre lettek áttételezve, gyorsulásnál résen kell lenni, mert hamar elfogynak a fokozatok. A hatodik szerencsére kellemesen hosszú, ami a zajszint mellett a fogyasztást is nagymértékben csökkenti.
A 159-es Alfa ezzel a motorral határozottan a sportos menedzserek autója, amivel ugyanúgy le lehet bonyolítani a családi kirándulásokat, mint egy jóféle élményautózást. Utóbbiban az erős motor mellett a remek futóműnek is nagy szerepe van, kanyarban gázelvételre bekapcsolt elektronikával is szépen elmegy keresztbe, de még úgy, hogy közben nem válik félelmetessé.
Műszaki adatok: Alfa Romeo 159 1.8 TBI Sportwagon
Motor: | soros, négyhengeres turbós benzines |
Hengerűrtartalom: | 1748 cm3 |
Teljesítmény: | 200 LE 5000/min |
Nyomaték: | 320 Nm 1400/min |
Hajtás: | elsőkerékhajtás |
Sebességváltó: | hatfokozatú kézi |
Hosszúság: | 4660 mm |
Szélesség: | 1830 mm |
Magasság: | 1422 mm |
Tengelytáv: | 2700 mm |
Nyomtáv elöl/hátul: | 1593/1578 mm |
Saját/össztömeg: | 1455/2030 kg |
Csomagtartó: | 405 l |
Üzemanyagtartály: | 70 l |
Gumiabroncs: | 225/50 R17 |
Végsebesség: | 233 km/h |
Gyorsulás 0-ról 100-ra: | 7,9 s |
Gyári fogyasztás (város): | 12,0 l/100 km |
(országút): | 6,2 l/100 km |
(átlag): | 8,3 l/100 km |
CO2-kibocsátás: | 194 g/km |
Tesztfogyasztás (átlag): | 11,2 l/100 km |