Zöld történelem
Nem köthető egyetlen konkrét okhoz vagy pillanathoz, de körülbelül egy évtizede az autóipar minden nagyobb szereplője egyszer csak rájött valamire (kivéve a Toyotát, akik már 17 éve ráébredtek) – a környezetvédelemmel törődni kell. Így adták ki az első hibrid autókat.
A Toyota 1997-ben Japánban mutatta be első kevert gáz-elektromos meghajtású motorját, az amerikai piacon pedig 2000-ben kezdte el értékesíteni. Nem ez volt az első elektromos vagy hibrid autó, amely kereskedelmi forgalomba került: a Honda hét hónappal megelőzte őket a kis példányszámban gyártott Insight nevű kocsival. A Toyota Prius azonban az első tömegesen gyártott, elektromos meghajtást is használó autóként, valóban megváltoztatta az autóipart. 2013-ban Amerikában a „zöld” autók piacának 60%-át a Toyota foglalta le magának. A Prius kocsikból bemutatásuk óta másfél milliót adtak el az Egyesült Államokban, ami önmagában körülbelül pont ugyanannyi, mint az összes többi autógyár összes hibrid autójának eladása együttvéve.
Most viszont úgy tűnik, szorosabbá válik averseny. A Honda furcsa formájú, apró Insightja régóta piacon volt, ám az autót szokatlan külseje miatt sok kritika érte: a New York Times például Popeye barátnőjének, Olivanak a ruhájához hasonlította. A bukás hatására 2009-ben a gyár megváltoztatta az Insight designját, ekkor olyan jól ismert modellek, mint a Chevrolet Malibu, a Ford Escape vagy a Cadillac Escalade is megjelentek hibrid verzióban.
2010-ben, a Nissan Leaf és a Chevrolet Volt bevezetésével történt, hogy az öko-autók igazán berobbantak a köztudatba. A két, majdnem egy időben forgalomba került modell erős, emlékezetes reklámkampányokkal harcolt a közönség kegyeiért. A Nissan például a biciklis szupersztár, Lance Armstrong szponzorálásával hívta fel magára a figyelmet. Armstrong, a cég reklámarca, elsőként lehetett büszke gazdája egy ilyen autónak. A sztárt doppingbotránya után azonban lecserélték egy jegesmedvére, aki környezetért tett erőfeszítéseiért a garázs előtt megölelt egy Leaf-tulajdonost az autó nagy sikerű reklámjában.
A Chevrolet, a Tesla és a Nissan után 2011-ben, szállt be a versenybe a Ford a Focus Electric, C-Max Energi és C-Max Hybrid modellekkel. Ugyanekkoriban kapott új külsőt a Prius után a második legnépszerűbb hibrid autónak számító Honda Civic, amely azóta is a piac legsikeresebb modelljei közé tartozik.
(Folytatjuk!)