Negyedszázada még futurisztikus koncepció volt, mára pedig több részlet is megvalósult a Futura névre keresztelt prototípusból, amelyet 1989-ben mutatott be a Volkswagen.
Ma valóra vált, amiről az autógyártók húsz-harminc évvel ezelőtt még csak álmodtak, és hogy erről megbizonyosodjunk, elég csak közelebbről megvizsgálni egy régi tanulmányautót. 1989-ben a Frankfurti Autószalonon leplezte le a Volkswagen a Futura névre keresztelt prototípust, amellyel azt mutatta meg, milyennek képzelni a 21. századi Golfot. A mai szemmel is arányos formájú kompakt autót a felfelé nyíló szárnyas ajtók valóban jövőbelivé tették, de a részletmegoldásai közül sok mára tényleg megvalósult.
Az egyik ilyen megoldás az önállóan parkoló rendszer, amely lézerrel mérte fel a rendelkezésre álló hely méretét, majd ultrahangos érzékelőkkel tájékozódott az elkerülendő akadályokról, végül az elektronikus vezérlésű gázpedál, automata sebességváltó és fék segítségével önmaga irányította be az autót a parkolóhelyre. A hátsó ülést egy mozdulattal beépített gyereküléssé lehetett alakítani, a műszeregység pedig előbb sárga, majd piros fénnyel jelezte, ha túl közel megyünk az előttünk haladó autóhoz, akárcsak a mai radaros ráfutásgátló rendszerek. Az egyterű formájú karosszéria időközben nagy sikertörténetet futott be, ahogyan a mérsékelt teljesítményű, takarékosságra hangolt motorok is: a Futura 1,7 literes, 83 lóerős benzinmotorja ugyanis 3,8 l/100 km-es átlagfogyasztást ért el.