A Cyclops II: az autó, ami egyszerre poén és legenda

Vannak különleges autók, és vannak azok, amelyek egyszerűen minden határon túltesznek – a Cyclops II pontosan ez a kategória. Ez a pici, mégis megdöbbentően szerethető jármű eredetileg egy rajzasztalon született meg, méghozzá egy szatirikus ötletből. Stan Mott karikaturista 1957-ben a Road & Track magazin hasábjain vetette papírra a Cyclopsot, mindössze egy autóipart kifigurázó vicc kedvéért. Csakhogy az ötlet túl jó volt ahhoz, hogy csak egy karikatúra maradjon: idővel igazi, acélból és alumíniumból készült járművet építettek belőle, amelyből mára több replikát is készítettek – mindegyiket a maga bolondos bájával.

Szeptember 21-én a Mecum aukciósház árverésén egy különleges Cyclops II példány is szerepelni fog, Larry Klairmont híres gyűjteményéből. Ez a konkrét autó mintha egy kabaréból gurult volna ki: az alsó karosszériarész fekete, a tető hófehér, a kettőt egy körbefutó piros csík választja el, az orrán pedig egy hatalmas, rikító piros csokornyakkendő díszeleg. A tetőn ráadásként egy cilinder található, amiből még egy nyuszi is „előbújik” – a hatás annyira szürreális, hogy szinte várnánk, mikor kezd el trükköket előadni a jármű.

A Cyclops II akkora, hogy még egy BMW Isetta is termetes autónak tűnik mellette. A parányi kerekek és a fehér díszburkolatok miatt inkább egy játékbolt kirakatából szalajtott dísztárgynak látszik, mint valódi járműnek. Pedig működőképes, és két – meglehetősen kompromisszumkész – utas is elfér benne, ha hajlandóak térdüket felhúzva, vállukat összepréselve utazni. A világ meghódítására ugyan nem gyorsasággal indul, de annál nagyobb stílusban.

A motorháztető alatt egy szerény teljesítményű, egyhengeres Briggs & Stratton motor dolgozik, 6,5 lóerővel és lánchajtással. Az eredeti Cyclops II elvileg képes volt 32 km/órás végsebességet elérni, de a kalap és a csokornyakkendő aerodinamikai hátránya miatt ez a példány valószínűleg nem dönt sebességrekordokat.

A Mecum leírása szerint az autó mindössze 132 cm magas, 122 cm hosszú és 96 cm széles. Mindezek ellenére a Cyclops II már megjárta a Rallye Monte Carlót, sőt feltűnt a Watkins Glen-i Forma–1 futam környékén is, ahol talán több kíváncsi pillantást vonzott, mint a versenypályán száguldó igazi gépek.

Larry Klairmont híres kollekciójából közel 300 autót árvereznek el szeptemberben, kivétel nélkül jó autókat, de a Cyclops II kétségtelenül a legkülöncebb darab. Nem a teljesítmény vagy a technikai csúcsmegoldások teszik különlegessé, hanem az, hogy emlékeztet: az autózás lehet játék, kreativitás és tiszta öröm. Aki ezt a járművet megvásárolja, nemcsak egy ritkaságot szerez, hanem egy történetet, amely garantáltan mosolyt csal bárki arcára.