hirdetés

A hidrogén az optimális megoldás a jövő autózásához? Egyes tanulmányok szerint ez nem igaz!

Jelenleg a jövő autózását kétféleképpen képzelik el a gyártók. A többség tisztán elektromos vonalba mozdul el, míg mások azért adnak esélyt a hidrogénes megoldásoknak is. Ez utóbbi viszont egy új tanulmány szerint nem visz hosszútávon előre, legalábbis az autózás világában.

A Toyota nemrég mutatta be egy versenyautó koncepciójánál a hidrogén befecskendezéssel működő belső égésű motorját. Ez a megoldás a gyártó tesztelői szerint a most ismert benzines erőforrások hang- és karakterisztika élményét nyújtja, ám környezettudatos körítéssel. Tényleg ez lenne a mindent verő megoldás? A legfrissebb kutatások szerint túl sok az arra mutató jel, hogy nem!

Egy a Guardian magazinban megjelent írás mutat rá arra, hogy már csak azért is megkérdőjelezhető a folyamat, mert az eddig ismert magas előállítási költsége és a visszafogottabb hatásfoka mellett egy másik problémát vet fel: ha erre építkezünk most, akkor az elérhető források hiánya miatt a fosszilis tüzelőanyagoktól kezdhet el függni az autóipar a későbbiekben.

Ez annyit tesz, hogy a helyzet jelenleg aggasztóbb üzemanyag ellátottság terén, mint az elektromos autók terjedését még visszafogó töltőhálózat kezdetlegessége, a nagyipari előállítás megkezdése pedig rengeteg energiát és pénzt emésztene fel, ráadásul még így sem borítékolható, hogy csökkenne a cseppfolyósított hidrogén ára a piacon. És ha ez a helyzet, akkor mindenki elkezd visszatérni a benzin és dízel hajtásokra. Miért? Mert eleve belső égésű motor dolgozik a feltevések szerint a jövő autójában, csak éppen megpróbáltuk a fosszilis üzemanyagokat egy másik, kérdésesen működő megoldással helyettesíteni.

„A hidrogénalapú üzemanyagok nagyszerű tisztaenergia-hordozók lehetnek, de költségeik és a hozzá kapcsolódó kockázatok is nagyok. Ha ragaszkodunk a belső égésű motorokhoz, és reméljük, hogy hidrogénalapú üzemanyagokkal tápláljuk őket, ám ezek túl költségesnek és szűkösnek bizonyultak, akkor a végén további olajat és gázt fogunk égetni.”- mondta Falko Ueckerdt, a németországi Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK) munkatársa, aki a szóban forgó kutatást vezette. „Éppen ezért, a hidrogénalapú tüzelőanyagokat ott kell első sorban hasznosítani, ahol a legnagyobb szükség van rájuk, azaz olyan terepeken, ahol az elektromos megoldások szinte leküzdhetetlen akadályt jelentenek: a távolsági légi közlekedésnél, a vegyipari alapanyagok előállításánál és az acélgyártásnál.”- tette hozzá a kutató.

Ueckerdt elmondása szerint az otthoni felhasználásnál és az autók terén továbbra is a színtiszta elektromosság lehet a megoldás, mivel a hidrogén nemes egyszerűséggel a hatásfoka és az ára miatt egyelőre nem kínál alternatívát egy teljeskörű átálláshoz.