Statikus bemutató. Nem tartozik a kedvenc rendezvények közé. Az ember korán kel, meghallgat egy bullshitekkel tarkított prezentációt, megnéz egy leparkolt autót és próbál átfogó véleményt alkotni. Persze nem tud, de próbál. A következő sorokban a Lexus RZ 450e efféle bemutatóján összeszedett információkat és benyomásokat igyekszem megosztani, így a menetdinamikáról egy későbbi tesztben olvashatsz.
Elektromos Lexus? Bizony, ez már nem hibrid, egész pontosan Toyota elektromos autójának, a BZ4X-nek lexusosított változata. Azaz igazi villanyautó, villany platformon, méghozzá nemcsak egy új a többi között, hanem – ha már a lekéste a konkurenciát -, akkor pár komoly újdonsággal bíró, akkumulátoros jármű.
Az alapok? Az RZ, ahogy a BZ4X is, ugyanarra az eTNG -nek hívott gördeszka-platformra épül. Ez egy 71,4 kWh -s akkucsomaggal ellátott, összkerékhajtásos, variálható alap, amire még sok típus érkezik majd. Az összkerékhajtás elektromos nyelven azt jelenti, hogy az első és a hátsó tengelynél is van egy-egy motor, amelye ebben az esetben kardántengelyeken át hajtják a kerekeket. Az első motor 150, a hátsó 80 kW teljesítményű, így átszámítva a rendszer 313 lóerős, és úgy variálja az egyes kerekekre eső nyomatékot, ahogy a számítógép a navigáció, a gyorsulási szenzor, a pedál- és kormányszenzorok által kapott jelek alapján, előre kiszámítja a vezető szándékát. Erre például nagyon kíváncsi vagyok, milyen lesz a gyakorlatban, a bemutatón azt ígérték, még egyetlen Lexust sem volt ekkora élmény vezetni.
A 400 volton üzemelő Panasonic-Toyota akkupakk 450 km-es hatótávot ígér, egyenáramról 150, váltóáramról csak 11 kW-tal lehet tölteni, így a töltési idő 30 perctől 7 óráig változhat.
A legérdekesebb, hogy a Lexus RZ vásárlói 10 év vagy egymillió kilométer garanciát kapnak, méghozzá azzal az ígérettel, hogy 10 év után az akkumulátorok a kapacitásuk több mint 90%-t tudni fogják.
A 10 év vagy egymillió kilométer a gyakorlatban inkább csak 10 évet jelent, hisz’ ennyi kilométerhez szinte a kocsiban kell lakni, bár a mostanság látott árakat ismerve, körülbelül annyiba is kerül majd, mint egy kisebb lakás. Kívülről nem sok a meglepetés, látszik ugyan, hogy ez a jármű elektromos, de olajozottan simul a jelenlegi Lexus-arculatba. A feláras, kétszínű fényezés érdekesebbé teszi ugyan, de számomra a legbátrabb húzás a zongoralakk felületek megjelenése a külső elemeken. Igen, ott, ahol biztosan karcos és koszos lesz pillanatok alatt, de az is lehet, hogy nem lesz igazam.
Kifejezetten jót tesz a Toyota és a Lexus termékeinek, hogy a vezérigazgató, Akio Tojoda szereti az autózást, sőt versenyez is, ha teheti. Ez az első olyan SUV ugyanis a kínálatban, ahol előtérbe kerül a vezetési élmény – végre – és a súlycsökkentés mellett a súlypont megfelelő helyére is koncentrál, a jobb visszajelzés érdekében még vezetőülés is lejjebb került a szokásosan magas pozíciójából.
Mindezek ráadásul hozzájárulnak az ígért hatékonysághoz, miszerint az RZ akár 15%-kal is kevesebb energiát emészt el a konkurenseinél. Japán rezsicsökkentés…?
A legnagyobb újdonság az autóiparban most először forgalomba kerülő steer-by-wire, azaz kormányoszlop nélküli, teljesen elektromos kormányzás. Ez sokkal többet nyújt, mint elsőre gondolnád.
Először is, lehetőséget ad a balesetmegelőző rendszerek hatékonyabb beavatkozására, csökkenti az utastérbe érkező zajt és vibrációt, és nem utolsó sorban folyamatosan változó áttételezése miatt nem kis élmény. Még parkoláskor sem kell átfogni a kormányon, elég csak 150 fokot tekerni a kerekek teljes kifordításához – az nincs egy fél kör! Arról nem is beszélve, hogy a kisebb kormány nagyobb játékteret ad a tervezőknek a beltér kialakításánál, a műszerek például feljebb és messzebb vannak a vezetőtől az így felszerelt autókban, a szemnek így még kevésbé kell átfókuszálnia az útról.
E-autó fronton újdonság a külön lábtéri infrafűtés, ami elsőre nem tűnik spanyolviasznak, de ezeknél az autóknál a fűtés viszi el a legtöbb energiát, így egy kis teljesítményű, de jobb hőérzetet adó megoldással rengeteget lehet spórolni.
Lexusok között szintén most először rendelhető lesz az elektromos panorámatető-sötétítés; ez nem mechanikus roló, hanem egy fólia az üvegfelületen, amelynek a törésmutatója gombnyomásra, elektronikusan megváltoztatható, így kapcsolásra tejüveggé változtatható vele a mennyezet.
A prémium érzet elengedhetetlen része a csend. Mivel az elektromos járművek legnagyobb ellensége a szél- és a gördülési zaj, ezért az RZ-ben rengeteg a hangszigetelő anyag, melyek hatását a hangszórókból érkező aktív zajkioltás tökéletesíti.
Az ülések baromi kényelmesek, pozíciójuk nagyon tetszett, a belső visszapillantó tükör valójában egy digitális monitor, az elektronikusan működő kilinccsel szerelt ajtó pedig nem nyitható, ha a holttérfigyelő közelgő járművet lát. Ezen túlmenően még egy csomó apró figyelmesség várja a leendő tulajokat.
Itt, a bemutatón, álló helyzetben, rendesen kitalált járműnek tűnt a Lexus RZ 450e, de ennél többet nem sikerült megtudni róla. Az első tesztelhető példányokra a gyártás októberi megindulásáig még várni kell.