Brit sajtóértesülések szerint visszatérhet az F1-be az egykori legendás csapat, a Brabham – méghozzá a Force India istálló felvásárlásával.
Akár már a közeli versenyek egyikén bejelenthetik, hogy új tulajdonosa lett a Force India csapatnak. A Forma-1-es gárda remekül szerepelt az elmúlt években és egyelőre idén is brillíroz. Az eladás oka, hogy a csapattulajdonos Vijay Mallaya pénzügyi manipulációk gyanúja miatt bíróság elé kénytelen állni hazájában. A milliárdos több évre börtönbe kerülhet, ami nem túl kecsegtető jövőképet vetít az egyébként szárnyaló csapat elé. És még ha fel is mentik az üzletembert, akkor is kisebb gondja is nagyobb lesz a közeljövőben, mint a Forma-1-es ügyek intézése.
Mallaya egy ideje már próbálja értékesíteni csapatát. 2015 végén intenzív tárgyalásokat kezdett az Aston Martinnal, de az az ügylet kútba esett, mivel a patinás szuper-sportkocsigyártó a Red Bull-lal kezdett műszaki együttműködésbe utcai autók fejlesztése terén. (A dolgok ilyenképp alakulásában Adrian Newey, a Red Bull zseniális főmérnöke játszott kulcsszerepet, hiszen ő vette kézbe az Aston Martin F1-es tempóra képes szuperautójának fejlesztését. Ráadásul ez az ügylet – vagyis Newey „kikölcsönzése” – sokkal kevesebb pénzébe is került az Aston Martinnak, mint a Force India megvásárlása.)
Brit sajtóértesülések szerint a legújabb potenciális vevő a Brabham Project lehet – az a vállalkozás, amely Sir Jack Brabham háromszoros Forma-1-es világbajnok egykori istállóját támasztaná fel, és a McLarenéhez hasonló üzleti modellt felépítve szuper-sportkocsigyártót alapítana az F1-es sikerekre és a jól csengő márkanévre. (A McLaren ugyanis mostanában ugyan nem brillíroz a pályákon, de utcai autógyártó részlege valósággal száguld: három év alatt megkétszerezték eladásaikat. Mindez a versenytechnika utcai autókban történő alkalmazásának és a sportban felépített márkaimidzsnek köszönhető. )
A Brabham Project mögött amerikai befektetők állnak, akik arra is számítanak, hogy a nemrégiben amerikai kézbe került Forma-1 valóban elindul az érdemi költségcsökkentés irányába, és bíznak abban is, hogy az új tulajdonosnak sikerül népszerűbbé tennie a sportot – főleg az Egyesült Államokban.
A brit Autocar magazin értesülései szerint a Force India és a Brabham Project közötti megállapodás létrejötte „csupán” pénz kérdése. Mallaya állítólag legalább 200 millió fontra taksálja csapata értékét, míg az amerikai befektetőcsoport 150 millió körül áldozna érte.
Tavaly a Force India a nagyobb istállók költségvetésénél jóval szerényebb összegből, 105 millió fonttal gazdálkodva szerezte meg a gyártók versenyének negyedik helyét, és úgy tűnik, hogy ezt az idén is megőrizhetik.
A Brabham 1992-ig szerepelt a Forma-1-ben, négy egyéni bajnoki címet nyertek, az elsőt 1966-ban még maga az alapító, Jack Brabham, aki mindmáig az egyetlen, aki egy saját nevével jelzett típussal a csúcsra jutott. Egyből ismételtek is, hiszen a gárda Denny Hulme révén 1967-ben is győzött. Az istállót 1972-ben Bernie Ecclestone vette meg, aki a zseniális konstruktőrrel, a kora Adrian Newey-ének számító Gordon Murray segítségével jó néhány formabontó újítást vetett be. (Elsőként alkalmazták a gumimelegítő „paplanokat”, a futam közbeni tankolást, ventillátorral növelték a tapadást, stb.)
Bár Ecclestone Niki Laudát is leigazolta, a csapatot végül a BMW turbó motorral Nelson Piquet vezette a világbajnoki címig 1981-ben, majd 1983-ban is. A nyolcvanas évek második felében Ecclestone kiszállt, hogy a Forma-1 ügyeit vegye kézbe. Ezt követően számos tulajdonosváltáson esett át az egyre inkább hanyatló formát mutató alakulat a mindig mosolygó Herbie Blash vezetésével. Tíz szezonon keresztül egyetlen újabb győzelemmel sem tudták gyarapítani 1984-ig szerzett 35 trófeájukat, és végül 1992-ben csődöt jelentettek.
A sors különös fintora, hogy az 1992-es, mindmáig utolsó F1-es Brabham versenyautó volt az utolsó a sportág történetében, amely rózsaszínben pompázott. Éppen olyasfélében, mint a mostani Force India…