Egykor az elektromos mobilitás élharcosaként ünnepelték, mára azonban a Tesla egyre nehezebb helyzetbe kerül az európai piacon. A legújabb értékesítési adatok alapján több országban is markáns visszaesés látható, miközben a versenytársak – különösen a kínai márkák – lendületesen növelik jelenlétüket. A kontinensen szinte mindenhol csökkenő érdeklődés tapasztalható a Tesla modelljei iránt, de különösen éles a visszaesés olyan kulcspiacokon, mint az Egyesült Királyság és Németország, amelyek hosszú távon is meghatározó szerepet játszanak a márka regionális stratégiájában.
A brit SMMT adatai szerint a Tesla mindössze 987 autót értékesített az Egyesült Királyságban júliusban, ami drámai, közel 60 százalékos visszaesést jelent az előző év azonos időszakában eladott 2 462 darabhoz képest. Ez annak ellenére történt, hogy a hónap folyamán bemutatkozott az alaposan frissített Model Y, amelytől sokan a márka pozíciójának erősödését várták – ez a remény azonban egyelőre nem igazolódott be. Ugyanebben az időszakban a kínai BYD 3 184 új autót adott el a brit piacon, több mint négyszer annyit, mint egy évvel korábban, és ezzel nemcsak megelőzte a Teslát, hanem látványosan demonstrálta is a piac gyors átrendeződését.
A helyzet Németországban sem sokkal kedvezőbb: ott a Tesla júliusban mindössze 1 110 járművet adott el, ami 55,1 százalékos visszaesést jelent az előző év azonos hónapjához képest. Az év eddigi részében a visszaesés még látványosabb, 57,8 százalékos, a teljes eladási volumen pedig alig haladja meg a tízezer darabot. Ezzel szemben a BYD Németországban is erősödik: júliusban 1 126 eladott autóval éppen megelőzte a Teslát, és éves szinten közel 390 százalékos növekedést könyvelhetett el, 7 449 eladott járművel.
A németországi adatok különösen figyelemre méltók annak fényében, hogy nem általános piaci visszaesésről van szó – sőt, az elektromos autók iránti kereslet júliusban 58 százalékkal nőtt az országban, összesen 48 416 új villanyautó regisztrációjával. Más szóval: egyre többen váltanak elektromosra, de közülük egyre kevesebben választják a Teslát.
A Tesla számára ez a tendencia komoly kihívást jelent, különösen mivel Európában sokkal élesebb a verseny, mint az Egyesült Államokban. Miközben az USA-ban a kínai márkák gyakorlatilag nincsenek jelen, Európában folyamatosan bővül a kínai gyártók palettája. Ezek az autók gyakran nemcsak olcsóbbak, de jobban felszereltek is, mint a Tesla modelljei, ami egyre több vásárlót győz meg arról, hogy érdemes alternatívát keresni. Az amerikai gyártónak így újra kell gondolnia európai stratégiáját, ha nem akarja végleg elveszíteni azt a pozíciót, amit az elektromos forradalom hajnalán még egyértelműen ő uralt.