Bár az utóbbi években a Subaru főként az elektromos SUV-k fejlesztésére összpontosított, úgy tűnik, a sportos vonalról sem mondott le végleg. A korábban az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási előírások miatt száműzött BRZ neve ismét felmerült – ám most egy új, tisztán elektromos formában térhet vissza, esélyt adva a modell európai újjászületésére.
A Subaru BRZ első generációja 2011-ben mutatkozott be, majd 2020-ban érkezett a második kiadás, mindkettő klasszikus, boxermotoros felépítéssel, Toyota együttműködéssel, villanyosítás nélkül. A szigorú előírások miatt azonban a modell kiszorult az európai piacról, és mára csak korlátozott példányszámban, különleges kiadások formájában érhető el néhány nyugat-európai országban. Ez a helyzet azonban megváltozhat, ha a Subaru valóban egy új, elektromos BRZ kifejlesztése mellett dönt.
David Dello Stritto, a Subaru európai részlegének vezetője az Autocar kérdésére megerősítette: napirenden van egy teljesen elektromos sportkupé, amely visszahozhatja a márkát a dinamikus modellek világába. Bár jelenleg az elektromos SUV-k – például az új Solterra vagy az Uncharted – élveznek prioritást, Stritto hangsúlyozta, hogy a sportosabb modellek sem kerültek le a fejlesztési térképről.
A Subaru sportos almárkája, az STI jövőjét is villanyhajtással képzeli el a gyártó. A teljesítmény, az összkerékhajtás és a zéró kibocsátás kombinációja szerintük ideális alap lehet a jövőbeli élményautók számára. Inoue Masahiko, a vállalat globális elektromos projektjeinek vezetője ehhez kapcsolódva megerősítette: korábban valóban tárgyaltak a BRZ és a Toyota GR86 közös elektromosításáról, ám végül nem született döntés, mivel egyik fél sem látott benne elegendő előnyt – legalábbis egyelőre. Az együttműködés ugyanakkor továbbra is él.
A villanyos BRZ megszületéséről tehát még nincs hivatalos bejelentés, de a 2023-as Subaru Sport Mobility Concept jól érzékelteti, milyen irányban gondolkodik a márka. A futurisztikus külsejű, kétajtós tanulmányautó nemcsak formailag idézi a BRZ-t, hanem műszaki koncepciójában is követi a kor szellemét: magasabb hasmagasság, összkerékhajtás, és tisztán elektromos hajtás. Bár részletes technikai adatokat egyelőre nem közöltek, a Subaru jelenlegi e-platformjai akár 377 lóerős teljesítményre is képesek – ez egy könnyebb kasztnival már önmagában is komoly élményt ígér.
Hibrid verzióra azonban nem érdemes számítani. Masahiko elárulta, hogy a jelenlegi BRZ felépítése nem teszi lehetővé hibrid hajtás integrálását, így egy teljesen új alapokra épülő villanyautó fejlesztése sokkal logikusabb lépés lenne. Az európai forgalmazás jelenleg csak néhány száz példányos különkiadásokra korlátozódik – mint a Final Edition vagy a Touge Edition –, hosszabb távon azonban a belső égésű motoros BRZ már nem életképes az EU piacán.
Kérdés, hogy ha az új BRZ valóban megvalósul, továbbra is megosztja-e majd műszaki alapjait a Toyota következő sportkupéjával. Japánból ugyanis olyan hírek érkeztek, hogy a GR86 utódja teljes egészében Toyota-fejlesztésként készül, marad a klasszikus receptnél, azaz: belső égésű motor elöl, hátsókerék-hajtás hátul. Ez alapján könnyen lehet, hogy a két márka sportos jövője mostantól külön utakon halad tovább.