A Mazda igencsak rákapcsolt az elmúlt időszakban a villanyosításra, hiszen nem sokkal az elektromos 6e leleplezése után máris egy új villanyos SUV piaci bevezetéséről beszél. A jelenlegi információk szerint ez is kínai segítséggel valósulhat majd meg, de pár év múlva már házon belül fejlesztett elektromos megoldások is feltűnhetnek a kínálatban.
A Mazda éppen új fázisba lép üzleti stratégiájában, és 2025 és 2027 között több irányba is bővül az elektromosítási tervének második szakasza részeként. Az átalakulás már megkezdődött az EZ-6 bevezetésével, amely egy kínai modellből származó elektromos szedán. Jelenleg Kínában kapható, de hamarosan Európában is megkezdődik az értékesítés 6e néven, kétféle teljesítményszinttel.
A következő újkori elektromos modelljük képe is kezd kirajzolódni. Ez a 2024-es Mazda Arata koncepció gyártásra kész változata lesz, amely várhatóan az év végén debütál és valószínűleg a CX-6e nevet kapja, amit egy nemrégiben bejegyzett védjegy is megerősíteni látszik.
Ez a kompakt SUV a Mazda és a Changan együttműködésének második terméke lesz, azaz valószínűleg a Deepal S07 SUV alapjaira épül majd, amely teljesen elektromos és hatótávnövelt változatban is elérhető a kínai piacon.
A hajtásláncot és a hatótávot tekintve ebben az esetben 68,8 kWh és 80 kWh kapacitású akkumulátorokról beszélhetünk, amelyek maximálisan körülbelül 500 kilométeres hatótávolságot biztosíthatnak. A kínai járgányban egyetlen villanymotor hajthatja a hátsó kerekeket, teljesítménye pedig 215-255 lóerő között mozog. A hatótávnövelt verzió várhatóan egy 1,5 literes benzinmotort is kap, amely egy kisebb akkumulátorcsomaggal működik majd együtt.
A dizájn szempontjából az SUV erősen meríthet az Arata koncepcióból. Megmaradhat a zárt hűtőrács, de a sorozatgyártásra kész modell esetében módosított fényszórókra és tükrökre számíthatunk . Az áramvonalas tetővonal, a szellőzőnyílásokkal ellátott motorháztető és az aerodinamikai szempontból optimalizált hátsó kialakítás mind hozzájárulhatnak az elektromos SUV hatékonyságához. Emellett a CX-6e lehet az egyik első Mazda, amely a márka új, letisztultabb logóját viseli.
A belső tér várhatóan a Mazda 6e szedán főbb elemeit veszi majd át, így egy 10,2 hüvelykes digitális műszeregységet, head-up displayt és egy 14,6 hüvelykes érintőképernyős infotainment rendszert kap. A Mazda SUV-kínálatának többi tagjához hasonlóan a kabin prémium minőségű anyagokkal lesz berendezve, amely illeszkedik a márka egyre inkább prémium irányba tartó pozicionálásához.
A versenytársak között a Tesla Model Y mellett olyan modellek is szerepelnek majd, mint a VW ID.4/ID.5, a Hyundai Ioniq 5, a Kia EV6, az Audi Q4 e-tron, a Peugeot E-3008 és a BMW iX1. Az igazi riválisokat a Mazda árazási stratégiája és a célzott piacok határozzák majd meg.
A CX-6e várhatóan globális modell lesz, bár a Changan-alapú platformja és kínai gyártása miatt nem biztos, hogy elérhető lesz olyan piacokon, ahol magas vámok sújtják az ott gyártott autókat, például Észak-Amerikában. Ugyanakkor az európai jelenlét az elektromos szedán bemutatása után szinte garantált.
Mindezek mellett a Mazda egy saját fejlesztésű elektromos SUV-n is dolgozik a jelentések szerint, amely 2027-ben érkezik meg. Ez a modell teljesen új, házon belül fejlesztett platformra épül majd, és ez lesz az első elektromos Mazda, amely dedikált elektromos architektúrát használ.
A Mazda megerősítette, hogy az új tisztán elektromos modell hengeres akkumulátorokat használ majd, amelyeket a Panasonic gyárt egy új japán üzemben. Emellett a gyártó házon belül fejlesztett, nagy energiasűrűségű lítium-ion akkumulátorokon dolgozik, amelyeket 2030-ra kíván bevezetni. A szilárdtest-akkumulátorok kutatása is folyamatban van a távolabbi jövő számára.
Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a Mazda lemondana a belső égésű motorokról. A vállalat egy új hibrid rendszeren is dolgozik a következő generációs CX-5 számára, amelyet nemrégiben Észak-Amerikában teszteltek. Ez egy négyhengeres benzinmotorra épülő, önmagát töltő hibrid megoldás lesz. Ezzel párhuzamosan folyik SkyActiv-Z néven egy új motorgeneráció kifejlesztése is, mely a gyári ígéretek szerint eddig soha sem látott hatékonyságot kínál majd a belső égésű motorok kategóriájában.