Az Uber egy okostelefonra letölthető applikáció, amivel megtalálhatjuk a közelünkben tartózkodó regisztrált sofőröket, akik aztán gyorsan és viszonylag olcsón elvisznek a kívánt helyre. Mivel ilyen módon közvetítő szereplőre, infrastruktúrára nincs szükség a szállításhoz, a tarifa jelentősen alacsonyabb a taxisokéhoz képest. Egy hagyományos taxi 450 forintos alapdíjért áll elő, de az Ubernél ez csak 300 forint, és kilométerenként 280 forint helyett csak 130 forintot kell fizetni. Ami negatívum, hogy az Uber-autók vezetői nem feltétlenül profik, hiszen bárki jelentkezhet sofőrnek, de állítólag egy gyorstalpalón is részt vesznek, ahol leellenőrzik jogosítványukat és autójukat.
Az új szolgáltatás elterjedését a monopolhelyzetüket fenyegetve érző taxisok dühödt demonstrációi kísérték Európa-szerte. Magyarországon a Budapest Taxi vezérigazgatója, Horváth Csaba is megígérte, hogy csírájában fogják elfojtani az Uber megjelenését. De ez úgy tűnik, nem sikerült nekik: az Index.hu, a Metropol és az Origo beszámolói szerint ha egyelőre a nyugati helyzetnél jóval kevesebb sofőr járja a várost, de már bőven találhatunk magunknak gyors fuvart a város központibb részein.
Mit tudtunk meg az első kipróbálások után:
Pozitívumok:
- teljesen laikusok is regisztrálhatnak sofőrként – regisztráció után egy rövid eligazításon vesznek részt, ahol jogosítványukat és autójukat is leellenőrzik (az autó ugyanis nem lehet 10 évnél idősebb)
- előre megtudjuk mennyi lesz a fuvar
- lehet számlát kérni (legalábbis a spanyolországi verzióban)
- egy térképen látjuk, hogy aki jön értünk éppen merre jár
- átlagosan 1000 Ft-ot is megtakaríthatunk ha az Ubert választjuk a hagyományos taxik helyett
- az utasoknak is regisztrálni kell (bankkártya számmal együtt), így a sofőr is nagyobb biztonságban érzi magát – a rendszer ismeri az utast
- lehet értékelni 1-től 5-ig a sofőrt és az utast is – ha sok panasz érkezik a sofőrre, szerződést bontanak vele
Negatívumok:
- egyesek szerint bonyolult az applikáció használata
- nincs készpénzfizetés – az utasként történő regisztrációhoz meg kell adnunk a bankkártyánk számát, amiről utólag kerül levonásra az összeg
- még kevés autós elérhető, ezért az értékelések sem annyira megbízhatóak
- itthon adózási szempontból még elég ingatag az applikáció helyzete, ezért a számlakérés is kérdéses
- mivel bárki jelentkezhet, megvan a lehetősége annak, hogy eltéved a sofőr
Akit nem csak utasként érdekel a téma, az a Belsőség autós blogon talál olyan tesztet is, amit sofőr-jelöltként végeztek.
Egyébként a Kaliforniából indult applikációról egyre többet beszél a média is – sajnos nem jó értelemben. Nemrég fény derült egy nemi erőszakra Indiában, melyet egy Uber sofőr követett el, de már az Egyesült Államokban is szót emeltek a cég nőellenessége miatt.