Így fest modern elektromosként a Skoda Favorit

A Skoda egy újabb történelmi modellje előtt tiszteleg: a gyártó formatervezője, Ljudmil Slavov bemutatta, hogyan képzel el egy modernkori Favoritot. A tanulmány a márka önálló korszakának egyik utolsó meghatározó típusát gondolja újra modern crossoverként.

A Skoda Favorit 1987-ben jelent meg, és 1994-ig maradt gyártásban, mígnem átadta helyét az utódjának, a Feliciának. A modell különösen emlékezetes darab a márka történetében: ez volt az utolsó olyan típus, amelyet a Volkswagen-csoport 1991-es felvásárlása előtt, teljesen önállóan fejlesztett a Skoda. Mindezt a kommunista Csehszlovákia szűkös anyagi keretei és politikai körülményei között.

A Favorit mégis meglepően modern megjelenéssel debütált, ami részben a híres olasz Bertone stúdiónak köszönhető. Az 1,3 literes, mindössze 62 lóerős négyhengeres motorja ugyan szerény volt, de a típus több piacra is eljutott, és segített a Skodának elindulni a nemzetközi elismertség útján.

Ljudmil Slavov dizájner nagyjából 120 munkaóra alatt álmodta újra a Favoritot, a Skoda Modern Solid formanyelvéhez igazítva. A koncepció nem egyszerűen a retróhullámra ül fel, hanem modern elektromos crossoverként értelmezi újra az ötajtós ferdehátút. Hasonló kategóriát képvisel például a Hyundai Ioniq 5 vagy a Kia EV6 is.

Érdekesség, hogy Slavov elhagyta a Skoda új arculatának egyik kulcselemét, a Tech-Deck Face hűtőmaszkot. Ez tudatos döntés volt, mivel az eredeti Favorit homlokrésze is meglehetősen egyszerű, szinte puritán volt. Az új tanulmány keskeny LED-es fényszórókat kapott, amelyeket részben áttetsző burkolatok takarnak – ez utóbbiak a klasszikus modell nagy fényszóróira utalnak.

A modern koncepció további érdekességei közé tartozik a megosztott kilincsek kialakítása, a konkáv felületű keréktárcsák, az „lebegő” tető és a stílusos C-oszlop. A hátsó részen megjelenik a világító „SKODA” felirat is, amely már több új modellen is feltűnt.

Slavov nem állt meg az utcai változatnál: elkészítette a Favorit versenyváltozatának látványterveit is. Ez sportosabb lökhárítókat, robusztus műanyagburkolatokat, hangsúlyos diffúzort, nagyobb hátsó spoilert és gyorskioldós motorháztetőt kapott.