A BMW új fejlesztése egyszerre kínál fenntarthatóbb és stílusosabb megoldást a jövő autógyártásához. A motorsportban már bevált anyag most a sorozatgyártásban is megjelenik – és jó eséllyel forradalmasíthatja a könnyű, de környezettudatos alkatrészek világát.
A szénszál-erősítésű műanyag (CFRP) hosszú ideje az egyik legígéretesebb anyag az autóiparban: erős, ugyanakkor pehelykönnyű, ezért kiválóan alkalmas versenyautókhoz és sportos szériaautókhoz egyaránt. Az utóbbi években ráadásul státuszszimbólummá is vált: a nyers, lakkozás nélküli karbonfelületek egyértelmű üzenetet hordoznak a teljesítményről és prémium minőségről.
Csakhogy a CFRP gyártása nem mentes a környezeti terhektől. Az alapanyag fosszilis eredetű, az előállítás energiaigényes, jelentős hulladékkal jár, és az élettartam végén a darabok újrahasznosítása is komoly kihívást jelent. A BMW már az előző évtizedben felismerte a problémát, és alternatív megoldásokat keresett. A válasz a növényi rostok felhasználása lett, például lenből készült szálaké, amelyekből különböző kompozitokat lehet készíteni – hasonló tulajdonságokkal, de fenntarthatóbb módon.
Az első ilyen anyagokat a márka motorsportprogramja vezette be 2019-től kezdve, először a Formula E autóiban, majd a túraautó-bajnokságokban is egyre nagyobb szerepet kaptak. A gyakorlati tapasztalatok pedig kedvezőek voltak – olyannyira, hogy most a szériaautók is sorra kerülnek.
A BMW a svájci BComp vállalattal közösen fejlesztette ki azt az anyagot, amely mostantól a sorozatgyártásban is megjelenhet. Az új növényi rostos kompozit nemcsak látványra, de műszaki paraméterek tekintetében is versenyképes. A gyártó számításai szerint akár 40 százalékkal alacsonyabb lehet az anyag szénlábnyoma, mint a hagyományos karbon esetében.
Ez nemcsak környezetvédelmi, de imázs szempontból is előnyt jelenthet: a BMW egyszerre pozicionálhatja modelljeit zöldebb és innovatívabb alternatívaként, miközben megőrzi a sportosság és prémium minőség üzenetét.