A Mercedes egy új tanulmányban mutatta be azt a technológiát, mellyel teljesen más irányból közelítenék meg a fékek témáját. Az elektromos autóknál szerintük már nem kell, hogy a kerék belsejében legyenek a tárcsák és betétek, elég azt a hajtómotorba beleszerelni. Mit nyernek ezzel? Teljesen zárt felniket, kisebb rugózatlan tömeget és esztétikus megjelenést a fékpor hiánya miatt.
A Mercedes-Benz éppen azon dolgozik, hogy újraalkossa a mechanikai fékek működését az elektromos járműveken. Éppen ezért, kifejlesztettek egy rendszert, amely a fékeket a hajtóegység belső részében helyezi el, csökkentve ezzel például a rugózatlan tömeget.
A német autógyártó mérnökei szerint az elektromos járművek regeneratív fékrendszerei ugyanis a fékezési helyzetek 98%-át képesek kezelni, így a mechanikai fékek csak vészhelyzetekben indokoltak, amikor maximális fékhatásra van szükség. Éppen ezért, már nem kell az eredeti, kerékben elhelyezett megoldásokhoz ragaszkodni szerintük, némi módosítással előnyösebb specifikáció alakítható ki.
A fékek belső elhelyezésével akár 90 kilónyi felesleges súly is eltolható a jármű sarkaiból a középpontba, javítva a kezelhetőséget. Ez lehetővé tenné teljesen zárt kerekek alkalmazását is, ami pedig a légellenállásnak és a hatótávnak lenne kedvező. Sokadlagos tényező, de esztétikai szempontból az is számít, hogy így elbúcsúzhatnának a felhasználók a fékportól feketedő felnik látványától is.
Az új fékek működése persze némileg eltér a hagyományos fékektől. A kör alakú fékbetét a hajtótengelyhez van rögzítve, és két tárcsa szorítja össze azt, alattuk pedig kis tálcák gyűjtenék össze a keletkező fékport. Mivel a fékek ebben az esetben a hajtáson belül helyezkednek el, természetesen nagyon felmelegedhetnek egy erősebb lassításnál, ezért a közlemény szerint a gyártó vízhűtést alkalmazna a probléma megoldására.
A rendszer nemcsak a kétmotoros elektromos autókra lenne alkalmazható, amelyeknél a meghajtóegységek az első és hátsó tengelyeknél találhatók. A Mercedes azt mondja, hogy a fékeket az első tengely közepére is felszerelhetnék azoknál az elektromos járműveknél, amelyek csak a hátsó kerekeknek továbbítanak energiát. A mérnökök mindezek mellett úgy vélik, hogy a belső elhelyezésű fékek az autó élettartamát teljesen kiszolgálnák, így nem lenne szükség azok karbantartására vagy cseréjére.
A Mercedes tehát fejleszti és teszteli a rendszert, de arról egyelőre nem esett szó, hogy mikor alkalmazhatnák először élesben utcai autókon.