Egy éve írtuk arról a különleges sportkocsi-tanulmányról, amelyet a Yamaha mutatott be. A pillekönnyű rohanógép a tokiói autószalon egyik sztárja volt.
A motorkerékpárok fürgeségével rendelkező autót szeretett volna fejleszteni a japán gyártó – és a Tokiói Nemzetközi Autószalonon ma bemutatott Sports Ride Concept névre keresztelt tanulmányautó szerintük meg is felel ennek a követelményrendszernek. A 3,9 méter hosszú és alig 1,17 méter magas kétszemélyes sportkupé ugyanis extra-könnyű: alig 750 kilogrammot nyom. Ezt jórészt annak a különleges karosszéria-szerkezetnek köszönheti az autó, amely egy új gyártási technológiával készülő, különlegesen erős, ugyanakkor könnyű karbon-kompozit elemek alkalmazását teszi lehetővé. Az alig öt hónapos fejlesztési projektet a volt Forma-1-es sztárkonstruktőr, Gordon Murray vezette, (Murray egyébként a McLaren sportkocsigyártó részlegénél is vezető szerepet töltött be, mostanában pedig saját projektjei és a Yamaha mellett a klasszikus kis angol sportkocsimárka, a TVR feltámasztásán is dolgozik.)
A különleges sportkocsi-tanulmány hajtásláncáról nem közölt részleteket a Yamaha, de a szaksajtóban megjelent találgatások szerint alighanem az az egyliteres turbós, háromhengeres, 80 lóerő körüli teljesítményű erőforrás hajtaná, amelyet a Yamaha Motiv nevű, két évvel ezelőtt bemutatott tanulmányautójából ismerhetünk. Lehet, hogy a 80 lóerős teljesítményszint nem hangzik éppen döbbenetesen soknak, de ha figyelembe vesszük, hogy az autó nem sokkal nehezebb, mint egy Trabant, de ekkora erő fogja hajtani, akkor talán el tudjuk képzelni, hogy aligha lesz lassú a gép. Persze, még erősebb, 140 lóerős motor alkalmazása is szóba jöhet – mindez azonban csak akkor válik igazán érdekessé, ha a Yamaha bevállalná az autó gyártását.
A motorkerékpárjairól ismert Yamaha már 1967 óta dolgozik különféle személyautók motorjain is. A Toyotával folytatott együttműködésük hosszú ideje tart, az egyik leghíresebb eredménye pedig a klasszikus Toyota 2000 GT, de a Celica GT4, valamint az újabb modellek közül a Lexus IS-F és az LFA erőforrásának fejlesztésében is részt vettek. Terveztek motort a Fordnak, az 1,7 literes négyhengeres a Pumában dolgozott, valamint a japánok gyártották azt a 4,4 literes V8-ast, amelyet a Volvo kínált az S80 és XC90 modellekhez. A felsorolt típusok erőforrásainak közös jellemzője a rendkívül pörgős karakter, ami nem véletlen, hiszen mégis csak egy motorkerékpár-gyártóról van szó.
1992-ben állt elő a Yamaha az OX99-11 névre keresztelt sportkocsi-tanulmánnyal, amelynek 3,5 literes, V12-es motorja elképesztően pörgős olt: 400 lóerős teljesítményét 10 ezres percenkénti fordulatszámon adta le! A 4,4 méter hosszú, 2 méter széles és mindössze 1,22 méter magas, alig 1150 kilogrammos sportautót hatfokozatú kézi sebességváltóval szerelték, és elég volt neki 3,2 másodperc, hogy nulláról százra gyorsuljon, a végsebessége pedig elérte a 350 km/órát.