Bár az elektromos járművek körüli kezdeti izgalom némileg alábbhagyott, a gyártók azonban továbbra is törekednek a technológia tökéletesítésére.
Az autógyártók a szilárdtest-akkumulátorok kutatásával próbálják forradalmasítani az elektromos járművek világát. Az ilyen akkumulátorokban a folyékony elektrolit helyett szilárd elektrolitot használnak, ami biztonságosabb cellákat, nagyobb teljesítményt és alacsonyabb tömeget eredményez.
A Mercedes-Benz és a Factorial nevű akkumulátorgyártó startup közösen dolgozik egy lítium-fém anódos szilárdtest-akkumulátoron. A két vállalat már 2021-ben megkezdte az együttműködést, és négy évvel később most láthatjuk az első eredményeket: egy különleges Mercedes-Benz EQS prototípust, amely már közúti teszteken vesz részt.
A Mercedes tavaly laboratóriumi teszteknek vetette alá az akkumulátort, majd 2024 végén beépítette egy módosított EQS modellbe. Idén februárban először gördült ki egy ilyen technológiával szerelt autó a közutakra, ezzel világelsővé vált a lítium-fém szilárdtest-akkumulátoros járművek között.
A Mercedes nem hozta nyilvánosságra az akkumulátor pontos specifikációit, de annyi biztos, hogy egy úgynevezett „lebegő cellahordozót” használ, amely tágul töltés közben, és összehúzódik merüléskor. A szerkezetet pneumatikus aktuátorokkal stabilizálják, míg a hűtésért egyelőre ismeretlen passzív technológiák felelnek.
Mindezek eredményeként az EQS új akkumulátora akár 25%-kal nagyobb hatótávot kínál, mint egy hagyományos akkumulátor azonos méret és tömeg mellett. Ezzel a jelenlegi prototípus akár 999 km-es hatótávot képes elérni egyetlen töltéssel.
A Mercedes a következő hónapokban folytatja az EQS akkumulátorának tesztelését laboratóriumi és közúti körülmények között egyaránt. A cél az, hogy további tapasztalatokat gyűjtsenek, és finomítsák a technológiát, hogy az idővel elérhetővé váljon a sorozatgyártásban is. A vállalat egyelőre nem közölt pontos időpontot arra vonatkozóan, mikor kerülhet az új akkumulátor a nagyközönség számára is elérhető modellekbe.
Az viszont biztos, hogy ha a fejlesztés sikerrel zárul, a szilárdtest-akkumulátorok jelentősen növelhetik az elektromos autók hatékonyságát és biztonságát, ami új szintre emelheti az e-mobilitást.