hirdetés

Tíz típus, melyektől elköszöntünk 2018-ban

Az új WLTP-szabványok, az egyre rövidebb modellciklusok és a SUV-ok masszív rohama bizony örökre leléptetett az autóipar színpadáról pár típust a tavalyi évben. Ezek itt talán 2018 legismertebb hősi halottjai, melyek elhagyják az európai piacot. Némelyek megváltozott formában még tovább húzzák a harmadik világ piacain, de többségük nem lesz már.

Mitsubishi Pajero

Mitsubishi-Pajero-Final-Edition

Bizony, minden igazi offroad-rajongó számára szomorú hír, hogy 36 évnyi folyamatos gyártás és négy generáció után megszűnik a Mitubishi Pajero. Valószínű, hogy a típusnevet nem hagyják veszni, de jó esély van rá, hogy nem keményvonalas terepjáróként tér majd vissza, ha visszatér egyáltalán. Az egyre szigorodó károsanyag-kibocsájtási normák és a csökkenő kereslet temette el ezt a – 2007 óta változatlan formában gyártott –  ikonikus típust, melytől a Pajero Final Edition kivitellel búcsúzott a gyártó.

Fiat Punto

punto

Huszonöt évet és három generációt élt meg a Fiat szubkompakt autócskája, melynek utolsó szériáját rendkívül hosszú ideig – 13 éven át – tartotta gyártásban a folyamatosan kiutat kereső FCA konszern. Utódtípusról egyelőre nincs szó, a Punto, majd Grande Punto, Punto Evo majd végül ismét Punto néven forgalmazott kocsi 2017-es töréstesztjén már nem is kapott csillagot, elavult technikájának és platformjának köszönhetően pedig már a kereslet is minimális volt. Hogy mekkora hiba a Fiat részéről egyedül az 500-asra és a Pandára alapozni (a Tipo egyelőre még nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket), azt majd az idő eldönti. Kár, hiszen a Punto a maga idejében egy igazán jó kis városi autó volt.

Alfa Romeo Mito

fa0eb3e5-alfa-romeo-mito-0

A Mito aranyos kis formájával és a 8C-t idéző stílusjegyeivel meghökkentő volt, de hamar kifulladt, 2019-elején már csak a raktárkészletet árulják ki a kereskedők.

Alfa Romeo 4C

alfa-romeo-4c-coup-c

Az autó, amely úgy vonul be az autótörténelembe, mint a sportkocsi, ami akár jó is lehetett volna. Remek koncepció, forradalmi és csodásan megmunkált szénszálas váz, valamint magas vételár és felemás vezetési élmény jellemezte leginkább a kis kupét. Nyitott változata még egy darabig a kínálatban marad, de a zárt tetős 4C nem lesz többé. Az Alfa sportautó-rajongóknak várniuk kell, hátha végre valóra válik a 8C, melyről egyre több hír érkezik.

BMW 6-os sorozat

BMW-6-Series-2018-1600-02

Úgy a kupé, mint a kabrió is a múlté, a bajor gyártó a hatos számot a nyolcasra cserélte, azt sugallva, hogy immáron a hetes sorozat leszármazottja lesz az új típuscsalád, pedig valójában az ötös és a hetes közötti pozícióját őrzi, ahogy eddig is.

BMW i3

P90273581_highRes_the-new-bmw-i3-and-t

A formabontó kis elektromos autót az utóbbi időben már csak a REx (Range Extender) kivitelben lehetett kapni, amelynél a kis robbanómotor menet közben tudta tölteni az akkumulátorcsomagot, de mivel már a piaci bevezetés idején tudni lehetett, hogy ez a BMW részéről leginkább egy komoly igényfelmérés, így nem is lepett meg senkit, hogy a bajor elektromosautó-gyártás a következő szintre lép. A kis i3 beváltotta, amiért készült, rengeteg tapasztalatot szerzett a BMW általa, így nemsokára jöhet a teljes mértékben elektromos modellkínálat. Az i3 pedig lassan kultuszautóvá válik, mint a néhai Audi A2.

Mitsubishi MieV

2014 i-MiEV Silver.

Sok értelme nem volt már gyártásban tartani a Mitsubishi kis elektromos autóját, hiszen nagyon eljárt felette az idő, ráadásul háton belülről érkezett legnagyobb konkurense, a Nissan Leaf is. További fejlesztése sem lett volna kifizetődő, hiszen a Nissannal és a Renault-val közös, fura „szövetsége” miatt célszerűbb közös elektromos platformot fejleszteni, melyből – lássuk be – két cégcsoport béli társa sokkal jobban áll.

Seat Toledo

Toledo5_

Elköszönt a lassan egyre halványabban muzsikáló, néhai nagyfenekű Seat is, melynek első generációja olyannyira közkedvelt volt Magyarországon is megbízható technikája és hatalmas csomagtere miatt. Újabban már csak vergődött a Skoda Rapid lépcsőshátú változataként.

Citroen C4

citroen-13_g

Bizony, ki gondolta volna, hogy a PSA-nál nem marad direkt konkurens a Golf-Astra-Focus-hármas mellé, pedig ez a helyzet. Az Opellel való egyesülés után túltengett a kompakt-kínálat, így a legkevésbé jól teljesítő C4-et dobták át a palánkon, hogy helye legyen a C4 Cactus és C4 Spacetourer kivitelnek.

VW Beetle

beetle

Az érthetetlen döntés: hogy a villanyautó-boom magasra csapó hullámait nem használta ki a Volkswagen arra, hogy a világ legismertebb autótípusának a nevét ráhúzza egy leendő, elektromos kultuszautóra, az egyelőre hatalmas öngólnak tűnik. A Bogár megszűnt, még ez a modern reinkarnációja is.

Toyota Avensis

avensis

Költségcsökkent a Toyora, így nem ért váratlanul senkit a hír, hogy megszűnik az Avensis-forgalmazás Európában, sőt, a modell úgy néz ki, teljesen el is tűnik a kínálatból. Az már inkább csak a WLTP-szabvány által keltett pánikhangulatot mutatja, hogy egyszerűbb megvárni a globális modellként érkező Camryt (ami már Lexus GS néven itt van, sajnálatos módon a sokkal olcsóbb, póriasabb elsőkerékhajtással), mintsem adaptálni a korosodó Avensist. Úgyhogy a dolgok jelen állása szerint a Toyotának nincs középkategóriás típusa ideát.

Nissan Pulsar

pulsar

A típus, melyről sokan azt sem tudták, hogy létezett, így valószínűleg a hiánya sem tűnik majd fel senkinek. A Nissan kompaktja minden volt, csak sikeres nem, testvértípusával – a Tiidával – egyetemben engedték el a kezét ennek a próbálkozásnak. Fillérekből és olcsón egyszerűen még 2014-ben sem lehetett konkurenciát állítani a kompakt-kategória vezető típusaival szemben.

Nissan Evalia (NV200)

grade_packshot_nv200t

A furgon/kisbusz, amelyben volt potenciál, hiszen elsőként kínált tisztán elektromos hajtást és aránylag megfelelő hatótávot az urbánus cégeknek. Sajnos ez a vonat elment, nem sikerült érdemben frissíteni és tovább vinni ezt a remek ötletet, így az Evalia is búcsúzik.

Infiniti Q70

q70

Bármennyire is szerették volna, de beletört a Nissan bicskája a prémium-szegmensbe. Amíg Amerikában úgy-ahogy van piaca a felsőközép-limuzinnak, addig Európában messze alulmaradt a főleg német konkurensekkel szemben, nem véletlenül: sem a motorkínálat, sem a felszereltség vagy extralista nem volt képes lépést tartani a trendekkel.

Citroen DS4 és DS5

ds4-rt-2016-0223

Az Opellel egyesült PSA-csoport kőkemény újjászervezés alatt áll, így a prémium-márkának indult DS most két legerősebb típusától is meg kell váljon. Az extravagáns DS4 és DS5 elég ritka ahhoz, hogy egyszer talán újra megérje az árát.

Subaru Impreza WRX STi

2018-subaru-wrx-sti-drive

A legenda véget ért és a Fuji Heavy Industries (a Subaru tulajdonosa) sem tudott mit kezdeni a ténnyel, hogy egyre kevésbé vonzó hobbiforma az autózás a mai fiatalok számára ráadásul az Impreza formaterve annyira megosztó lett, hogy az a korosztály, amely még vásárlóerőként szóba jöhetett volna, az teljességgel elfordult a rémísztő manga-dizájntól. Így lett egy legendával kevesebb az utakon.