Az új WLTP-szabványok, az egyre rövidebb modellciklusok és a SUV-ok masszív rohama bizony örökre leléptetett az autóipar színpadáról pár típust a tavalyi évben. Ezek itt talán 2018 legismertebb hősi halottjai, melyek elhagyják az európai piacot. Némelyek megváltozott formában még tovább húzzák a harmadik világ piacain, de többségük nem lesz már.
Mitsubishi Pajero
Bizony, minden igazi offroad-rajongó számára szomorú hír, hogy 36 évnyi folyamatos gyártás és négy generáció után megszűnik a Mitubishi Pajero. Valószínű, hogy a típusnevet nem hagyják veszni, de jó esély van rá, hogy nem keményvonalas terepjáróként tér majd vissza, ha visszatér egyáltalán. Az egyre szigorodó károsanyag-kibocsájtási normák és a csökkenő kereslet temette el ezt a – 2007 óta változatlan formában gyártott – ikonikus típust, melytől a Pajero Final Edition kivitellel búcsúzott a gyártó.
Fiat Punto
Huszonöt évet és három generációt élt meg a Fiat szubkompakt autócskája, melynek utolsó szériáját rendkívül hosszú ideig – 13 éven át – tartotta gyártásban a folyamatosan kiutat kereső FCA konszern. Utódtípusról egyelőre nincs szó, a Punto, majd Grande Punto, Punto Evo majd végül ismét Punto néven forgalmazott kocsi 2017-es töréstesztjén már nem is kapott csillagot, elavult technikájának és platformjának köszönhetően pedig már a kereslet is minimális volt. Hogy mekkora hiba a Fiat részéről egyedül az 500-asra és a Pandára alapozni (a Tipo egyelőre még nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket), azt majd az idő eldönti. Kár, hiszen a Punto a maga idejében egy igazán jó kis városi autó volt.
Alfa Romeo Mito
A Mito aranyos kis formájával és a 8C-t idéző stílusjegyeivel meghökkentő volt, de hamar kifulladt, 2019-elején már csak a raktárkészletet árulják ki a kereskedők.
Alfa Romeo 4C
Az autó, amely úgy vonul be az autótörténelembe, mint a sportkocsi, ami akár jó is lehetett volna. Remek koncepció, forradalmi és csodásan megmunkált szénszálas váz, valamint magas vételár és felemás vezetési élmény jellemezte leginkább a kis kupét. Nyitott változata még egy darabig a kínálatban marad, de a zárt tetős 4C nem lesz többé. Az Alfa sportautó-rajongóknak várniuk kell, hátha végre valóra válik a 8C, melyről egyre több hír érkezik.
BMW 6-os sorozat
Úgy a kupé, mint a kabrió is a múlté, a bajor gyártó a hatos számot a nyolcasra cserélte, azt sugallva, hogy immáron a hetes sorozat leszármazottja lesz az új típuscsalád, pedig valójában az ötös és a hetes közötti pozícióját őrzi, ahogy eddig is.
BMW i3
A formabontó kis elektromos autót az utóbbi időben már csak a REx (Range Extender) kivitelben lehetett kapni, amelynél a kis robbanómotor menet közben tudta tölteni az akkumulátorcsomagot, de mivel már a piaci bevezetés idején tudni lehetett, hogy ez a BMW részéről leginkább egy komoly igényfelmérés, így nem is lepett meg senkit, hogy a bajor elektromosautó-gyártás a következő szintre lép. A kis i3 beváltotta, amiért készült, rengeteg tapasztalatot szerzett a BMW általa, így nemsokára jöhet a teljes mértékben elektromos modellkínálat. Az i3 pedig lassan kultuszautóvá válik, mint a néhai Audi A2.
Mitsubishi MieV
Sok értelme nem volt már gyártásban tartani a Mitsubishi kis elektromos autóját, hiszen nagyon eljárt felette az idő, ráadásul háton belülről érkezett legnagyobb konkurense, a Nissan Leaf is. További fejlesztése sem lett volna kifizetődő, hiszen a Nissannal és a Renault-val közös, fura „szövetsége” miatt célszerűbb közös elektromos platformot fejleszteni, melyből – lássuk be – két cégcsoport béli társa sokkal jobban áll.
Seat Toledo
Elköszönt a lassan egyre halványabban muzsikáló, néhai nagyfenekű Seat is, melynek első generációja olyannyira közkedvelt volt Magyarországon is megbízható technikája és hatalmas csomagtere miatt. Újabban már csak vergődött a Skoda Rapid lépcsőshátú változataként.
Citroen C4
Bizony, ki gondolta volna, hogy a PSA-nál nem marad direkt konkurens a Golf-Astra-Focus-hármas mellé, pedig ez a helyzet. Az Opellel való egyesülés után túltengett a kompakt-kínálat, így a legkevésbé jól teljesítő C4-et dobták át a palánkon, hogy helye legyen a C4 Cactus és C4 Spacetourer kivitelnek.
VW Beetle
Az érthetetlen döntés: hogy a villanyautó-boom magasra csapó hullámait nem használta ki a Volkswagen arra, hogy a világ legismertebb autótípusának a nevét ráhúzza egy leendő, elektromos kultuszautóra, az egyelőre hatalmas öngólnak tűnik. A Bogár megszűnt, még ez a modern reinkarnációja is.
Toyota Avensis
Költségcsökkent a Toyora, így nem ért váratlanul senkit a hír, hogy megszűnik az Avensis-forgalmazás Európában, sőt, a modell úgy néz ki, teljesen el is tűnik a kínálatból. Az már inkább csak a WLTP-szabvány által keltett pánikhangulatot mutatja, hogy egyszerűbb megvárni a globális modellként érkező Camryt (ami már Lexus GS néven itt van, sajnálatos módon a sokkal olcsóbb, póriasabb elsőkerékhajtással), mintsem adaptálni a korosodó Avensist. Úgyhogy a dolgok jelen állása szerint a Toyotának nincs középkategóriás típusa ideát.
Nissan Pulsar
A típus, melyről sokan azt sem tudták, hogy létezett, így valószínűleg a hiánya sem tűnik majd fel senkinek. A Nissan kompaktja minden volt, csak sikeres nem, testvértípusával – a Tiidával – egyetemben engedték el a kezét ennek a próbálkozásnak. Fillérekből és olcsón egyszerűen még 2014-ben sem lehetett konkurenciát állítani a kompakt-kategória vezető típusaival szemben.
Nissan Evalia (NV200)
A furgon/kisbusz, amelyben volt potenciál, hiszen elsőként kínált tisztán elektromos hajtást és aránylag megfelelő hatótávot az urbánus cégeknek. Sajnos ez a vonat elment, nem sikerült érdemben frissíteni és tovább vinni ezt a remek ötletet, így az Evalia is búcsúzik.
Infiniti Q70
Bármennyire is szerették volna, de beletört a Nissan bicskája a prémium-szegmensbe. Amíg Amerikában úgy-ahogy van piaca a felsőközép-limuzinnak, addig Európában messze alulmaradt a főleg német konkurensekkel szemben, nem véletlenül: sem a motorkínálat, sem a felszereltség vagy extralista nem volt képes lépést tartani a trendekkel.
Citroen DS4 és DS5
Az Opellel egyesült PSA-csoport kőkemény újjászervezés alatt áll, így a prémium-márkának indult DS most két legerősebb típusától is meg kell váljon. Az extravagáns DS4 és DS5 elég ritka ahhoz, hogy egyszer talán újra megérje az árát.
Subaru Impreza WRX STi
A legenda véget ért és a Fuji Heavy Industries (a Subaru tulajdonosa) sem tudott mit kezdeni a ténnyel, hogy egyre kevésbé vonzó hobbiforma az autózás a mai fiatalok számára ráadásul az Impreza formaterve annyira megosztó lett, hogy az a korosztály, amely még vásárlóerőként szóba jöhetett volna, az teljességgel elfordult a rémísztő manga-dizájntól. Így lett egy legendával kevesebb az utakon.