Továbbra sem gondolkodik teljes villanyosításban a Mazda

A Mazda csökkentette az elektromos járművekbe tervezett befektetését, miközben bejelentette az új belső égésű SkyActiv-Z motort, amely várhatóan 2027 végén debütál hibrid konfigurációban, az új generációs CX-5 modellben.

A Mazda a 2030-ig tartó időszakot az „elektromosítás hajnalának” nevezi, és ennek megfelelően továbbra is kitart a „Multi-Solution” megközelítés mellett. Ez azt jelenti, hogy a Mazda a vásárlói igényektől függően továbbra is kínálni fog belső égésű motoros, hibrid és akkumulátoros elektromos modelleket egyaránt.

A vállalat az elektromosításba tervezett befektetését 2 billió jenről 1,5 billió jenre csökkentette. Ezt olyan partnerségek tették lehetővé, mint a kínai Changan, a Toyota, a Denso és a BluE Nexus együttműködése.

Továbbá, azzal, hogy az elektromos és belső égésű modelleket ugyanazon a gyártósoron állítják elő, az új elektromos-specifikus gyár építéséhez képest 85%-kal csökkenthetők a beruházási költségek. Az ilyen rugalmas gyártósorok automatán mozgatott járműveket, mesterséges intelligenciát és gyártósorokra vonatkozó felhőalapú frissítéseket alkalmaznak, jelentősen javítva az ellátási lánc hatékonyságát.

A Mazda6e szedán és a közelgő elektromos SUV (valószínűleg CX-6e néven) mellett, amely a Changan együttműködéséből származik, a Mazda egy újabb elektromos járművön is dolgozik, amely 2027-ben érkezik. Ez az egyelőre névtelen modell a vállalat saját fejlesztésű platformjára épül, amely különböző akkumulátortípusokat és járműkonfigurációkat is képes támogatni.

A Mazda azt állítja, hogy partnerségei révén 40%-kal csökkentette az elektromos modellek fejlesztési költségeit, miközben a fejlesztésre szánt időt is megfelezte. Az új villanyost Japánban fogják gyártani, és a Panasonic által biztosított akkumulátorokat fog használni. A modell várhatóan világszerte elérhető lesz, többek között Japánban, Európában és Észak-Amerikában.

A Mazda jelentős hangsúlyt fektet az új SkyActiv-Z hajtásláncra is. Az első modell, amely ezt az új erőforrást használja, a következő generációs CX-5 lesz, amely házon belül fejlesztett hibrid rendszert kap. Bár az SUV várhatóan már idén bemutatkozik, a SkyActiv-Z hibrid változata csak 2027 végére érkezik.

A Mazda szerint az új motor „közel áll az égés tökéletesítéséhez”, magas üzemanyag-hatékonyságot és teljesítményt kínálva. Emellett megfelel a szigorú kibocsátási előírásoknak, mint például az Euro 7 (Európa), LEV4 és Tier 4 (USA), így biztosított a helye a Mazda jövőbeli kínálatában.

Ez az új motorcsalád nem korlátozódik a négyhengeres változatokra, a SkyActiv-Z technológiát sorhatos motorokba is integrálni fogják a nagyobb modellek számára. Emellett szerepet játszik majd a Mazda új generációs wankel-motoros hajtásláncának kibocsátáscsökkentésében is. Az új motorok révén a vállalat több mint felére csökkentheti a kínálatában szereplő erőforrások számát.

A Mazda vezérigazgatója, Masahiro Moro így fogalmazott: „Az autóipar egy évszázadonként egyszer bekövetkező, óriási változáson megy keresztül. A Mazda folyamatosan fejlődik, és frissíti a „vezetés örömét” az új generációs járművek számára. Minden Mazda-munkatárs elkötelezett amellett, hogy hatékony üzleti menedzsment és fenntartható technológiai fejlesztések révén egyedi értéket nyújtsunk, függetlenül a vállalat méretétől.”